Home Goście Goście

Goście


Tutaj znajdziecie listę gości MFK 2016 - wciąż ją uzupełniamy!

 


GOŚCIE ZAGRANICZNI



Tess Gerritsen

Tess Gerritsen (ur. 1953)

Amerykańska pisarka, z wykształcenia lekarz (specjalizacja: interna). Debiutowała w 1987 roku pierwszym z serii ośmiu romansów kryminalnych – Telefon po północy, ale jej kariera pisarska nabrała rozpędu dopiero w 1996 roku, gdy ukazał się jej pierwszy thriller medyczny: Dawca. Dzięki odniesionemu sukcesowi mogła zrezygnować z praktyki lekarskiej i poświęcić się wyłącznie pisaniu. I to z ogromnym powodzeniem: jej książki doczekały się wydań w 40 krajach, przetłumaczono je na ponad 30 języków i rozeszły się w ponad 30 milionach egzemplarzy.

Sylwetka Tess Gerritsen

 

 


 

Pierre LemaitrePierre Lemaitre (ur. 1951)

Francuski pisarz i scenarzysta, z wykształcenia psycholog. Jako pisarz zadebiutował w 2006 roku powieścią kryminalną Koronkowa robota, w której po raz pierwszy pojawia się „mały komisarz” Camille Verhœven. Od tego czasu poświęcił się całkowicie pisarstwu. Stworzył trzy kolejne części przygód Verhœvena: Alex, Rosy & John oraz Ofiarę. Crime Writers’ Association w 2013 roku uznało Alex za najlepszą powieść zagraniczną, przyznając jej International Dagger. Sukces powtórzyła dwa lata później Koronkowa robota. Lemaitre jest także autorem thrillera Ślubna suknia oraz powieści sensacyjnej Zakładnik. Światową sławę przyniosła pisarzowi wydana w 2013 roku książka Do zobaczenia w zaświatach, stanowiąca cyniczny portret czasów po zakończeniu I wojny światowej. Lemaitre zdobył za nią najważniejszą francuską nagrodę literacką: Grand Prix Nagrody Goncourtów, którą często nazywa się „małym Noblem”.

Sylwetka Pierre'a Lemaitre'a

fot. ©Thierry Rajic / Figure


 

Peter RobinsonPeter Robinson (ur. 1950)

Pisarz pochodzący z Wielkiej Brytanii, po zakończeniu studiów z literatury na uniwersytecie w Leeds w połowie lat siedemdziesiątych XX wieku przeprowadził się do Kanady – tam kontynuował naukę, zdobywając tytuł magistra języka angielskiego i pisarstwa na Uniwersytecie Windsorskim, następnie tytuł doktora na Uniwersytecie York w Toronto. Pracował jako wykładowca na uniwersytetach w Toronto. Jako pisarz debiutował powieścią Gallows View w 1987 roku. To pierwsza książka, w której pojawia się inspektor Alan Banks – meloman pracujący głównie w hrabstwie Yorkshire, znany z nietuzinkowych i nie zawsze zgodnych z regulaminem metod pracy. Od tamtej pory Robinson stworzył już 22 części cyklu o Banksie, jest też autorem kilku innych książek oraz zborów opowiadań (co ciekawe, bohaterem kilku z nich również jest Alan Banks) oraz poezji. Powieści pisarza przetłumaczono na niemal 20 języków.

Sylwetka Petera Robinsona

fot. © Biserka Livaja

 



Tess Gerritsen


Charlotte Link (ur. 1963)

Jedna z najpopularniejszych współczesnych niemieckich pisarek, autorka książek dla młodzieży, powieści obyczajowych oraz thrillerów psychologicznych. Akcja wielu jej książek toczy się w Wielkiej Brytanii. Powieści Link zostały przetłumaczone na kilkanaście języków i w samych Niemczech sprzedały się w ponad 20 milionach egzemplarzy.

Sylwetka Charlotte Link

 

 



Jens Lapidus


Jens Lapidus (ur. 1974)

Szwedzki pisarz, autor powieści kryminalnych, z wykształcenia prawnik. Debiutował w 2006 roku powieścią Szybki cash, której kontynuacje: Zimna stal i Życie deluxe – czyli Trylogia sztokholmska – stały się międzynarodowymi bestsellerami i zostały zekranizowane.  VIP-room to początek nowej serii.

fot. © Anna-Lena Ahlström

 

 

 


Chris Carter

Chris Carter

Urodził się w Brazylii. Tam też spędził dzieciństwo i wczesne lata młodzieńcze. Po maturze wyjechał do Stanów, gdzie studiował psychologię i zaburzenia kryminalne na Uniwersytecie Michigan. Jako psycholog kryminalny Biura Prokuratora Stanu Michigan badał i przesłuchiwał licznych zbrodniarzy, w tym seryjnych morderców. Na początku lat 90. Carter wyruszył do Los Angeles, gdzie przez kolejnych dziesięć lat był gitarzystą w różnych znanych rockowych zespołach. W końcu zdecydował się zająć na stałe pisaniem. Obecnie mieszka w Londynie. Krucyfiks, pierwszy z sześciu tomów o przygodach detektywa Roberta Huntera, to jego debiut literacki.

 


GOŚCIE POLSCY


 

Marcin BaranMarcin Baran (ur. 1963)

Poeta, eseista, dziennikarz, absolwent polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 80. i 90. związany z pismem „brulion”. Debiutował w 1990 roku tomem Pomieszanie. Opublikował wiele tomików wierszy, tom prozy poetyckiej Prozak liryczny, wraz z Marcinem Świetlickim i Marcinem Sendeckim zredagował antologie Długie pożegnanie. Tribute to Raymond Chandler (1997) i Żegnaj laleczko. Wiersze noir (2010). Pracował między innymi w redakcji tygodnika „Przekrój” i w Instytucie Książki. W 2008 roku opublikował tom wierszy Mistyka i zmysły, w 2012 - Niemal całkowita utrata płynności. Za ten ostatni tomik został uhonorowany Nagrodą Poetycką Silesius. Juror Nagrody Wielkiego Kalibru. Mieszka w Krakowie.

Fot. Adrian Fichmann/EMG

 


 

Witold Bereś

Witold Bereś (ur. 1960)

Dziennikarz, autor książek oraz scenarzysta i producent filmowy. W latach 90. współpracował z "Tygodnikiem Powszechnym". Krótko był szefem publicystyki w TVP 1. Przez lata związany z radiem RMF, na łamach "Gazety Wyborczej" publikował satyryczne felietony pisane wspólnie z Jerzym Skoczylasem. Wraz z Kazimierą Szczuką i Tomaszem Łubieńskim prowadził magazyn kulturalny Dobre książki. wspólnie z Arturem Więckiem założył firmę producencką Bereś & Baron Media Productions, która realizuje programy dla telewizji. Więcek i Bereś wspólnie nakręcili także kilka filmów (Anioł w Krakowie, Zakochany Anioł). Juror Nagrody Wielkiego Kalibru.

 

 



Andrzej Brzoska

Andrzej BrzoskaReżyser dźwięku. Trzykrotny laureat najwyższej międzynarodowej nagrody radiowej Prix Italia  oraz Ostankino Prize; Laureat Grand Prix VI Festiwalu Prix Marulić w Hvarze. W 2013 roku słuchowisko Andy, zrealizowane wraz z Krzysztofem Czeczotem, otrzymało tytuł najlepszego słuchowiska roku na międzynarodowym festiwalu Prix Europa w Berlinie. Stypendysta Radia BBC w Londynie  i Radia CBC w Toronto, juror na międzynarodowych festiwalach. Wykładowca w Akademii Teatralnej i na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. Laureat Nagrody Akademii Fonografii – „Fryderyki” w kategorii muzyki poważnej oraz za najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej. Wielokrotnie nagradzany na Festiwalu „Dwa Teatry”. Inicjator cyklu „Klasyka Polskiego Dramatu” i „Wielka Klasyka”, w ktorym najważniejsze w historii literatury dramaty są realizowane i emitowane w systemie dźwięku przestrzennego. W 2011 r. Audio Engineering Society nagrodziło go Fellowship Award. Członek Akademii Fonograficznej. Założyciel rozgłośni radiowej Voice of Children w Educational Institute for Blind Children w Rwandzie (2016).

fot. Ewa Modestowicz

 


 

Monika CałkiewiczMonika Całkiewicz

Specjalistka z zakresu kryminalistyki i postępowania karnego, prorektor ds. Studiów Prawniczych Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie i profesor nadzwyczajny tej uczelni. Jej praca magisterska, rozprawa doktorska i dysertacja habilitacyjna uzyskały w konkursach Polskiego Towarzystwa Kryminalistycznego im. prof. Tadeusza Hanauska I nagrody. Karierę prawniczą zaczynała jako prokurator, obecnie jest radcą prawnym w Kancelarii Radców Prawnych Chróścik. Prowadzi wykłady z zakresu postępowania karnego dla radców prawnych i aplikantów radcowskich. Jest autorką monografii Kryminalistyczne badania patologicznego pisma ręcznego, Modus operandi sprawców zabójstw, Oględziny zwłok i miejsca ich znalezienia. Była konsultantką przy tworzeniu scenariusza filmu Małgorzaty Szumowskiej Body/Ciało, za który reżyserka otrzymała Srebrnego Niedźwiedzia na Berlinale w 2015 r.

 

 


 

Wojciech Chmielarz

Wojciech Chmielarz (ur. 1984)

dziennikarz. Publikował m.in. w „Pulsie Biznesu”, „Pressie”, „Nowej Fantastyce” i „Polityce”. Redaktor naczelny serwisu internetowego niwserwis.pl, zajmującego się tematyką przestępczości zorganizowanej, terroryzmu i bezpieczeństwa międzynarodowego. Jest autorem trzech książek z serii kryminałów o komisarzu Mortce: Podpalacza (2012), Farmy lalek (2013) i Przejęcia (2014). Ostatnia z nich zdobyła Nagrodę Wielkiego Kalibru. Wampir to pierwsza część nowego, gliwickiego cyklu pisarza.

Fot. Max Pflegel

 

 



ChupacabrasCHUPACABRAS to nazwa krakowskiego zespołu, którego skład tworzą muzycy niezależnej sceny rockowej, wywodzący się z takich grup jak Chłopcy z Placu Broni ,ID, BANDOG,  DE PRESS, PRL.
Mocne  riffy gitar, melodyjne chóry i chwytliwe refreny, to składniki muzycznej mikstury, której smak powinni poznać wszyscy, którzy mają ochotę na muzykę „z pieprzem”.
CHUPACABRAS ma koncie dwie płyty długogrające  CHUPACABRAS oraz ILUMINACJA, wydane przez Mystic Production.
Wydanie najnowszej płyty planowane jest na kwiecień 2016. Krążek o tytule D.O.M.  traktuje o tajemniczych, pełnych suspensu historiach żywcem wziętych z krakowskiego pitawalu i legend miejskich, które do wciąż  wywołują emocje.
Grupa grała koncerty w kraju i za granicą m.in. z takimi legendami, jak Brygada Kryzys, Moskwa,Dezerter, Kryzys, Expoited, GBH, Sham 69,UK Subs i Vibrators czy The Toasters. Justyna Steczkowska.
Wystąpił również na Przystanku Woodstock w Kostrzynie nad Odrą.


 

Mariusz CzubajMariusz Czubaj (ur. 1969)

Pisarz, antropolog kultury i wykładowca w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Autor książek: Biodra Elvisa Presleya. Od paleoherosów do neofanów (2006), W stronę miejskiej utopii (2007), (razem z Wojciechem J. Bursztą) Krwawa setka. 100 najważniejszych powieści kryminalnych (2007) oraz Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne (2010). W duecie z Markiem Krajewskim napisał dwa kryminały z nadkomisarzem Paterem: Aleja samobójców (2008) i Róże cmentarne (2009). Jest też autorem kryminałów o profilerze Rudolfie Heinzu: 21:37 (2008), za którą otrzymał Nagrodę Wielkiego Kalibru, Kołysanka dla mordercy (2011), Zanim znowu zabiję (2012) oraz Piąty Beatles (2015). W 2014 roku ukazała się powieść pisarza Martwe popołudnie (2014), otwierająca nowy cykl, którego bohaterem jest Marcin Hłasko, były policjant, obecnie  niegdyś policjant, obecnie ekspert od spraw bezpieczeństwa w firmach.

Fot. Grzegorz Press

 



Ryszard Ćwirlej

Ryszard Ćwirlej (ur. 1964)

Pochodzi z Piły, mieszka obecnie na wsi niedaleko Poznania. Z wykształcenia malarz i socjolog. Tuż po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Śląskim rozpoczął pracę reporterską w ośrodku TVP w Katowicach, a później w TVP Poznań. Od 2010 roku jest szefem programowym poznańskiego Radia Merkury.
Dotąd wydał sześć powieści kryminalnych, których akcja rozgrywa się w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku w realiach schyłkowego PRL-u. Bohaterami książek Upiory spacerują nad Wartą, Trzynasty dzień tygodnia, Ręczna robota, Mocne uderzenie, Śmiertelnie poważna sprawa i Błyskawiczna wypłata są poznańscy milicjanci, nic więc dziwnego, że autor uważany jest przez krytyków za twórcę gatunku literackiego nazywanego „powieścią neomilicyjną”. Opublikował także kryminał współczesny Jedyne wyjście (2015) oraz kryminał retro Tam ci będzie lepiej (2015).

 


 

Paweł GoźlińskiPaweł Goźliński

Ur. 1971, redaktor naczelny "Książek. Magazynu do czytania" i Wydawnictwa Agora. Współzałożyciel (razem z Mariuszem Szczygłem i Wojciechem Tochmanem) Instytutu Reportażu oraz Polskiej Szkoły Reportażu. Były szef "Dużego Formatu", reporterskiego magazynu "Gazety Wyborczej". W radiu TokFM prowadził audycję "Książki. Magazyn do słuchania". Studiował w Warszawie na Akademii Teatralnej, Uniwersytecie Warszawskim, w Szkole Wajdy oraz Szkole Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, gdzie obronił doktorat pisany pod opieką prof. Marii Janion.?W 2005 roku ukazała się jego eseistyczna książka Bóg Aktor. Romantyczny teatr świata o dramaturgii mistycznej Juliusza Słowackiego. W 2010 roku opublikował powieść kryminalną Jul, rozgrywającą się w 1845 roku wśród polskich emigrantów w Paryżu (nominacja do Nagrody Wielkiego Kalibru, wydanie francuskie w 2012 roku). Jesienią 2015 ukazały się jego współczesne Dziady, o których Olga Tokarczuk napisała, że są najbardziej zakręconym kryminałem, jaki kiedykolwiek czytała. Ostatnio wraz z Jerzym B. Wójcikiem przygotował antologię NieObcy. 21 opowieści żeby się nie bać, z której cały dochód przeznaczony został na pomoc uchodźcom.  Był kuratorem projektu „Gazeta Pisarzy”.

 



Irek GrinIrek Grin (ur. 1969)

Pisarz, fotograf, redaktor. Autor cyklu książek sensacyjno-szpiegowskich Szerokiej drogi, Anat (2002) i Szkarłatny habit (2004). Ponadto twórca thrillera Pamiętnik diabła (2002) i powieści Ze złości (2003). Współautor (wraz z Anis D. Pordes) książki Ich Miasto (2004). Jeden z ojców założycieli oraz prezes Stowarzyszenia Miłośników Kryminału i Powieści Sensacyjnej "Trup w szafie". Opowiadaniem Bezpański pies rozpoczął kolejny cykl książek o nowym bohaterze, Józefie Marii Dyduchu, byłym zakonniku, obecnie prywatnym detektywie o specjalności - rozwody. Józef Maria Dyduch powraca w powieści Pan Szatan (2007). A następnie pojawia się w pastiszu kryminału Orchidea (2009) napisanym do spółki z Gają Grzegorzewską i Marcinem Świetlickim. Mieszka w Krakowie.

Foto © Dmitrij Szewionkow-Kismiełow

 



Zofia-Jurczak-KopocińskaZofia Jurczak-Kopocińska

Niepraktykująca filmoznawczyni po Uniwersytecie Jagiellońskim, z wyboru koordynatorka projektów literackich i promocyjnych zawodowo związana z Wydawnictwem EMG. Od dekady z lubością zawodowo nuża się w internatach (pierwsze kroki w portalu Onet.pl, a potem już samo poszło), pisze, recenzuje i dba o wizerunek festiwali literackich (z Międzynarodowym Festiwalem Kryminału na czele). Po godzinach komputer zamienia na rower, a internet na książki (nie tylko kryminalne).

 

 




Jolanta Maria Kaleta

Jolanta Maria Kaleta

Od urodzenia wrocławianka.  Dyplom magistra historii uzyskała na Uniwersytecie Wrocławskim. Tam też ukończyła podyplomowe studia z politologii. Po odbyciu stażu naukowego w Instytucie Nauk Społecznych Politechniki Wrocławskiej, przez szereg lat pracowała we wrocławskich muzeach – Muzeum Sztuki Medalierskiej i Muzeum Historycznym. Obydwie placówki mieściły się wówczas w budynku starego ratusza. We wrocławskich liceach uczyła historii i wiedzy o społeczeństwie. Miłośniczka górskich wędrówek, pieszych i rowerowych. Zauroczona pięknem Karkonoszy, Gór Sowich i Rudaw Janowickich, zafascynowana rozrzuconymi między nimi miasteczkami z ich bogatą przeszłością. Mężatka, jedyny syn już dorosły, miłośniczka zwierząt, zwłaszcza psów, które zawsze przewijają się przez jej dom.
Autorka powieści sensacyjno-kryminalnych z nutką przygody, w których między fikcję literacką zgrabnie wplata fakty historyczne, czasami mało znane. Na życie jej książkowych bohaterów zasadniczy wpływ mają bardzo ważne, autentyczne i jednocześnie zagadkowe zdarzenia mające miejsce w niezbyt odległej przeszłości, a nie rozwiązane do dziś.


 

Barbara Klicka

Barbara Klicka

Poetka i animatorka kultury.  Zdarzało jej się bywać również redaktorką, scenarzystką, dramaturżką i autorką tekstów piosenek. Wydała trzy książki z wierszami, w tym „same same” (Instytut Mikołowski, 2012) i „nice” (WBPiCAK, 2015).  Publikowała i czasem wciąż to robi. Mieszka w Warszawie.
fot. Joanna Gontkiewicz

 

 


 

Szymon Kloska


Szymon Kloska

Pracownik Instytutu Książki. Razem z Tomaszem Pindlem prowadzi w RMF Classic audycję "Piątka z literatury", wspólnie też tworzą blogi "Poczytane" i "Noble i buble" (oczywiście o książkach). Współprowadzi (z Antoniną Turnau) książkowy modul programu "WOK - wszystko o kulturze" w TVP2. Pisuje głównie do miesięcznika "Bluszcz". Wielokrotnie karany.

fot. Danuta Węgiel

 

 

 



Piotr Kofta


Piotr Kofta (ur. 1973)

Pisarz, krytyk literacki, publicysta. Współpracuje z "Dziennikiem Gazetą Prawną", "Polityką", "Urodą Życia" i Programem II Polskiego Radia. Mieszka w Warszawie. Za dobry kryminał dałby się pokroić.

 

 

 


 

Katarzyna Kwiatkowska

Katarzyna Kwiatkowska

Autorka kryminałów retro, tłumaczka Elizabeth Gaskell. Za debiut, Zbrodnia w błękicie (2011), nominowana do Nagrody Wielkiego Kalibru, otrzymała specjalne wyróżnienie zasiadającej w jury Janiny Paradowskiej. Poznanianka z urodzenia i wychowania: w domu wpojono jej wielkopolski kult oszczędności i pracy, a także szacunek dla czasu. Zafascynowana dworami wielkopolskimi, kulturą i tradycjami ziemiaństwa. Przepada za kryminałami, a odkąd w dzieciństwie przeczytała Morderstwo w Orient Expresie, lubi zwłaszcza ten typ, który Anglicy nazywają „cozy mysteries” – bezkrwawe i pozbawione brutalności historie, w których podstawową rolę odgrywa zagadka. Z przyjemnością pochłania kryminały historyczne, zwłaszcza Akunina, Saylora czy Peters, choć jej mistrzami są Agatha Christie i Ross Macdonald.

fot. Janusz Gliszczyński

 



Bogdan Lachdr Bogdan Lach

Adiunkt Uniwersytetu SWPS Oddział Zamiejscowy w Katowicach, emerytowany podinspektor Policji. Psycholog biegły z zakresu psychologii profilowania, specjalista w dziedzinie przestępczości brutalnej, profiler policyjny. Stworzył ponad 400 profili psychologicznych i kryminalistycznych w sprawach zabójstw, zgwałceń, pedofilii oraz podpaleń. Uczestniczył m.in. w takich sprawach jak Wampira z Sosnowca Piotra S., seryjnego zabójcy prostytutek Mariusza H., wielokrotnego zabójcy z Katowic Leszka R., seryjnego gwałciciela działającego na terenie Katowic Tomasza K. oraz w końcowej fazie prowadzonego postępowania w sprawie zabójstwa Krzysztofa Olewnika. Kierownik merytoryczny Podyplomowego studium dla Biegłych Sądowych psychologów przy SWPS.  Biegły sądowy opiniujący w sprawach cywilnych (ubezwłasnowolnienia, o zapłatę zadośćuczynienie) oraz karnych. Wydał ponad 4000 opinii psychologicznych z różnych zakresów, w tym ponad 200 w sprawach cywilnych o zapłatę. Od 1999 roku konsultant ds. negocjacji policyjnych. Od lat współpracuje z mediami ogólnopolskimi jako ekspert i komentator wydarzeń kryminalnych. Przez media nazwany „ojcem profilowania psychologicznego w Polsce”.

 



Barbara MarcinikBarbara Marcinik

Komentator III Programu Polskiego Radia, od początku lat 90. autorka magazynów kulturalnych, z których najdłużej nadawana jest w Trójce weekendowa audycji p.t. „Magazyn Bardzo Kulturalny”. Wersją rozszerzoną MBK jest TPK czyli „Trójka Pod Księżycem”.  Jest także autorką specjalnych wydań „Klubu Trójki”, redaktorką „Sceny Teatralnej Trójki” oraz opracowań dźwiękowych wersji książek p.t. „Powieść w Trójce”. Laureatka Złotego Mikrofonu. Zajmuje się literaturą i teatrem. W roku jubileuszu Teatru Polskiego Radia (90-lecie) zaproponowała przywrócenie Trójce jednego z najsłynniejszych jej cykli czyli „Teatrzyku Zielone Oko”. To w tym cyklu zaprezentowana została (jesienią 2015) czytana próba „I nie było już nikogo” Agathy Christie na Festiwalu Czytania w Szczecinie. Przedstawimy ją ponownie na Międzynarodowym Festiwalu Kryminału we Wrocławiu podczas jego inauguracji (30 maja).

 


 


Marcin Maruta (ur. 1969)
Prawnik. Zawodowo zajmuje się prawem autorskim, zarówno prowadząc kancelarię, jak i udzielając się jako wykładowca i autor artykułów. W wolnym czasie gotuje półzawodowo. Członek jury Nagrody Wielkiego Kalibru. Mieszka na przemian w Warszawie i Krakowie, oba miasta lubi nadzwyczaj.


 

 


 

Prof. Zbigniew Mikołejko (ur. 1951)

Polski filozof religii, eseista. Kierownik Zakładu Badań nad Religią w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN w Warszawie, członek Amerykańskiej Akademii w Rzymie (1996), profesor Warszawskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej im. Bolesława Prusa, wykłada również filozofię i logikę w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania, a także wstęp do wiedzy o religii na Podyplomowym Studium Wiedzy o Kulturze przy Instytucie Badań Literackich PAN. Publikował m.in. na łamach "Borussii", "Dialogu", "Etyki", "Gazety Wyborczej", "Kontekstów", "Literatury na Świecie", "Newsweeka", "Nowych Książek", "Przeglądu Filozoficznego", "Przeglądu Politycznego", "ResPubliki Nowej", "Rzeczpospolitej", "La Sicilia", "Społeczeństwa Otwartego", "Twórczości", "Tygodnika Powszechnego", "Uncaptive Minds". Juror Nagrody Wielkiego Kalibru.

fot. Krzysztof Łysek

 


 

MizuroMarta Mizuro

Krytyk literacki. Laureatka prestiżowej Nagrody im. Ludwika Frydego, przyznawanej przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyki Literackiej (2002). Regularnie publikuje recenzje między innymi w "FA-arcie", "Nowych Książkach", "Przekroju", "Zwierciadle", współpracuje też od dawna z Czytelnią na Onet.pl. Obecnie pracuje w miesięczniku "Odra". W 2010 roku ukazał się jej debiut kryminalny – powieść Kogo kocham, kogo lubię napisana wspólnie z Robertem Ostaszewskim, a w 2014 roku opublikowała powieść Cicha przystań. Mieszka we Wrocławiu.

fot. Zosia Zija

 



 

Remigiusz MrózRemigiusz Mróz (ur. 1987)

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Leona Koźmińskiego w Warszawie, gdzie uzyskał stopień naukowy doktora nauk prawnych. Jest autorem cyklu publicystycznego „Kurs pisania” oraz powieści, między innymi cyklu Parabellum, opisującego niezwykłą tułaczkę dwóch braci po ogarniętej wojną Europie, trylogii kryminalnej z komisarzem Wiktorem Forstem oraz thrillerów prawniczych: Kasacja (2015), Zaginięcie (2015) i Rewizja (2016).

fot. Dominik Skarżyński

 

 


 

Małgorzata Omilanowska

Małgorzata Omilanowska (ur. 1960)

Profesor historii sztuki. Pracuje na Uniwersytecie Gdańskim i w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie. W latach 2012-2014 była wiceministrem, a w latach 2014-2015 ministrem kultury i dziedzictwa narodowego.
Była stypendystką kilkunastu europejskich instytucji naukowych, m.in. British Academy oraz Wissenschaftskolleg zu Berlin. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych projektach naukowych, jest członkiem rad naukowych i programowych kilkunastu polskich i zagranicznych instytucji naukowych i muzealnych. Specjalizuje się w problemach architektury i sztuki XIX i XX wieku, publikując m.in. na temat identyfikacji narodowej, a także propagandy wizualnej i werbalnej. Oprócz licznych publikacji naukowych ma na swoim koncie także wiele książek popularyzujących sztukę i zabytki oraz przewodników turystycznych. Jurorka Nagrody Wielkiego Kalibru.

 


 

Janina Paradowska (ur. 1942)

Publicystka polityczna związana z tygodnikiem „Polityka” i radiem TOK FM, prowadzi program Puszka Paradowskiej w Superstacji. Jest absolwentką wydziału polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracę dziennikarską rozpoczęła w „Kurierze Polskim” pod koniec lat 60., pisząc reportaże społeczne. Od 1991 roku jest komentatorką polityczną tygodnika "Polityka". Zainicjowała cykl spotkań pod nazwą Salony „Polityki”, na których gości czołowych polityków, biznesmenów, przedstawicieli mediów i świata kultury. Zdobyła między innymi tytuł Najlepszego Dziennikarza Roku 2002 - Grand Press. Jurorka Nagrody Wielkiego Kalibru.

fot. Polityka

 




Magda Piekarska

Dziennikarka, związana z Gazetą Wyborczą we Wrocławiu, gdzie dotąd publikuje teksty o tematyce kulturalnej i społecznej, w tym – recenzje teatralne i literackie. Prowadzi - wraz z Grzegorzem Chojnowskim - audycję poświęconą teatrowi na antenie Radia Wrocław Kultura.

 

 

 


Wojciech Pszoniak

Aktor teatralny i filmowy, reżyser, pedagog (Akademia Teatralna w Warszawie). Debiut teatralny – 1968 rok, Teatr Stary, Kraków. W kinie polskim pojawił po raz pierwszy w 1970 roku.
Pracował z wybitnymi reżyserami (m.in. z takimi jak: A. Wajda, K. Swinarski, Z. Hübner, J. Gruza, A. Barański, R. Topor, K. Reisz, C. Régy, J.J. Zilbermann, Ph. Mentha, G. Bourdet), kreując wiele znaczących, często głównych bądź tytułowych ról. Grał w teatrach w Polsce (także w Teatrze TV i Teatrze Polskiego Radia) oraz we Francji, w Anglii i Szwajcarii.
Najbardziej cenione spektakle w Polsce to m.in.: Poskromienie złośnicy, Sen nocy letniej oraz Wszystko dobre, co się dobrze kończy W. Szekspira, Biesy wg. F. Dostojewskiego, Sprawa Dantona St. Przybyszewskiej, Lot nad kukułczym gniazdem D. Wassermana, Garderobiany R. Harwooda, Zemsta A. Fredry, Dożywocie A. Fredry, Kolacja dla głupca F. Vebera, Skarpetki, opus 124 (D. Collasa).
W Teatrze TV: Miłość i gniew J. Osborna, Rewizor M. Gogola, Siedem pięter D. Buzattiego, Pracownia krawiecka J.C. Grumberga, Śmieszny staruszek T. Różewicza, Dożywocie A. Fredry.
A za granicą: Les gens déraisonnables sont en voie de disparition oraz Par les villages P. Handkego, L’Atelier J.C. Grumberga, La boutique au coin de la rue M. Laszlo, Król Ubu A. Jarry’ego, Czekając na Godota S. Becketta, Szelmostwa Skapena Moliera, Sprzedawcy gumek H. Levina, Wariacje Goldbergowskie G. Taboriego, The deep blue see Terence'a Rattigana.
Ostatnio można go oglądać w monodramie Belfer J.P. Dopagne’a w reżyserii M. Kwiecińskiego – spektakl grany jest w teatrach całej Polski.
Najbardziej znane polskie filmy z jego udziałem to m.in.: Piłat i inni, Wesele, Ziemia obiecana, Danton, Korczak,Wielki Tydzień – w reżyserii A. Wajdy, Austeria (reż. J. Kawalerowicz), Nadzieja (reż. St. Mucha), Mniejsze zło (reż. J. Morgenstern), Kret (reż. R. Lewandowski).
Z blisko czterdziestu ról zagranych w filmach zagranicznych, zapamiętajmy choćby następujące: Lata jak sandwicze (reż. P. Boutron), Czerwona Wenecja (reż. E. Perier), Nokturn – miłość mnie okłamała (reż. F. Lehner), Les lendemains qui chantent (reż. J. Fansten), Żmija w garści (reż. Ph. de Broca).
Wojciech Pszoniak jest m.in. laureatem nagrody Ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia aktorskie w teatrze i filmie. Odznaczono go również Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Krzyżem Zasługi, Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis; jest Oficerem Narodowego Orderu Zasługi (Ordre national du Mérite) za wkład w rozwój stosunków polsko-francuskich w dziedzinie kultury (Francja).
Jest Ambasadorem Polskiego Komitetu Paraolimpijskiego, a także Honorowym Obywatelem miasta Gliwice.

fot. Woody Ochnio



 

Katarzyna Puzyńska (ur. 1985)

z wykształcenia psycholog. Przez kilka lat pracowała jako nauczyciel akademicki na wydziale psychologii. Teraz całkowicie skupiła się na realizowaniu swojej największej pasji, czyli pisaniu. W wolnych chwilach biega, spaceruje ze swoim psem, zajmuje się kotem i jeździ konno. Uwielbia Skandynawię i Hiszpanię.

Debiutowała doskonale przyjętą książką „Motylek”, która rozpoczyna sagę o policjantach z niewielkiej wsi Lipowo. Seria o Lipowie to nie tylko trzymające w napięciu klasyczne kryminały psychologiczne, ale także powieści z rozbudowanym wątkiem społecznym i obyczajowym, które porównywane są do książek Agathy Christie i szwedzkiej królowej gatunku, Camilli Läckberg. Prawa do publikacji książek Puzyńskiej sprzedano do ponad dwudziestu krajów.

fot. Ania Pińkowska




Przemysław Semczuk (ur. 1972)

Dziennikarz, publicysta zajmujący się historią Polski okresu PRL. Współpracownik tygodników „Newsweek”, „Wprost”, miesięczników „Newsweek Historia” oraz „Focus Historia”. Obecnie publikuje w miesięczniku „Wysokie Obcasy Extra”. W 2007 roku jako autor scenariuszy współtworzył emitowany w Telewizji Polskiej program „Cienie PRLu”.

Wydawnictwa książkowe: Zatajone katastrofy PRL, Czarna wołga - kryminalna historia PRL, Maluch - biografia, Magiczne Dwudziestolecie, Wampir z Zagłębia. Jako współautor: PRL jako fundament dla sekt i NRR w Sekty i nowe ruchy religijne. Wolność czy zniewolenie?, Granica prawdy w Przemiany, Zabrze za kołem podbiegunowym w Ulica Wolności, Bitwa pod Brwinowem w Podróże do Brwinowa.



 

Marcin SendeckiMarcin Sendecki (ur. 1967)

Poeta, dziennikarz. W latach 80. i 90. związany z pismem "bruLion". Obecnie pracuje w dziale kultury tygodnika "Przekrój". Debiutował w 1992 tomem Z wysokości. Opublikował kilka tomów wierszy, wraz z Marcinem Świetlickim i Marcinem Baranem zredagował w 1997 antologię Długie pożegnanie. Tribute to Raymond Chandler. Wydał tom wierszy 22 (2009). Ostatnio,  znowu z Marcinem Baranem i Marcinem Świetlickim, zredagował antologię wierszy Żegnaj, laleczko. Wiersze noir. Mieszka w Warszawie.

fot. Max Pflegel




Jacek Skała

Prokurator Prokuratury Okręgowej w Krakowie, szef Związku Zawodowego Prokuratorów i Pracowników Prokuratury RP, członek Rady Fundacji Prokuratorów i Pracowników Prokuratury im Ireny Babińskiej.

 


 

Grzegorz SowulaGrzegorz Sowula (ur. 1954)

Z wykształcenia grafik i projektant książkowy. Edytor, tłumacz, publicysta. W latach 1976-2000 przebywał w Wlk. Brytanii i Niemczech. Współtworzył emigracyjne wydawnictwo Puls (Londyn), pracował w Deutsches Polen-Institut (Darmstadt). Dyrektor biura organizacyjnego projektu Polska 2000, w latach 2000-2011 dziennikarz „Rzeczpospolitej”, od czerwca 2010 r. redaktor naczelny „Notesu Wydawniczego”. Publikuje w prasie branżowej (m.in. „Magazyn Literacki”, „2+3d”), współpracuje z wieloma wydawnictwami i Polskim Radiem. Od października 2011 r. redaktor publikacji Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Juror Nagrody Wielkiego Kalibru.

fot. Max Pflegel

 



 

Jakub Szamałek

Jakub Szamałek

Absolwent Oksfordu, doktorant Uniwersytetu w Cambridge, stypendysta fundacji Billa i Melindy Gatesów. Jest autorem artykułów popularnonaukowych, w których zajmuje się tematyką archeologii kontaktów międzykulturowych, a także powieści kryminalnych, których akcja toczy się głównie w świecie antycznym; głównym bohaterem Kiedy Atena odwraca wzrok (2011), Morza Niegościnnego (2013) oraz Czytania z kości (2015) jest Leochares. W wolnym czasie podróżuje po Europie i poznaje arkana kuchni azjatyckiej.

 



Tajny

Na podstawie wybranych z tygodnika „Tajny Detektyw” artykułów powstały piosenki, mordercze ballady o winie lecz niekoniecznie o karze. Zespół Tajny skupia doświadczonych i ciekawych muzyków związanych z takimi formacjami jak Wovoka, Pudelsi czy Sambar. To mroczna, transowa muzyka z szerokim rockowym instrumentarium, ciemnym, charyzmatycznym wokalem i melodyjnymi partiami saksofonu barytonowego.
Autorką większości kompozycji na płycie jest Małgorzata Tekla Tekiel współtwórczyni i instrumentalistka na jedenastu płytach nagranych między 1992 a 2015 rokiem, basistka zespołu Będzie Dobrze, Pudelsi, Pochwalone, aranżerka i twórczyni muzyki do spektakli teatralnych. Oprócz niej w skład formacji wchodzą: Paulina Owczarek – saksofonistka, absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, współtwórczyni między innymi takich projektów jak Instytut Intuicji oraz Krakow Improvisers Orchestra;
Mewa Chabiera, której głos znany jest z fenomenalnych płyt zespołu Wovoka, które nagrała wraz z Raphaelem Rogińskim;
Marcin Młynarczyk – doświadczony pianista, kompozytor,od lat współpracujący m.inn.: z Gienkiem Loską;
Grzegorz Kosowski – ceniony gitarzysta sceny bluesowej (m.inn. Kraków Street Band);
Przemek Borowiecki – wszechstronny perkusista, muzyk sesyjny (m.inn. Aladdin Killers, Kaliber 44).
Autorami tekstów piosenek są Jacek Dehnel  (poeta, prozaik, tłumacz, laureat Paszportu Polityki za powieść Lala, finalista Nagrody Literackiej Nike) oraz Barbara Klicka (poetka, za tom same same nominowana do wrocławskiej nagrody poetyckiej Silesius, współautorka i autorka tekstów piosenek, animatorka kultury).


 

Marcin Wroński

Marcin Wroński (ur. 1972)

Prozaik, dziennikarz, redaktor. Debiutował zbiorem opowiadań Udo Pani Nocy (1992), pisał prozę postmodernistyczną, fantastykę, książki dla dzieci. Jego wielką pasją literacką jest pisanie o dawnym Lublinie, czego dał wyraz w Piękne jesteście przyjaciółki moje i w serii kryminałów retro o komisarzu Maciejewskim: w Morderstwie pod cenzurą (2007) oraz w Kinie Venus (2008). W 2010 roku ukazał się jego thriller Officium Secretum. Pies Pański, a w następnych latach kolejne części cyklu o komisarzu Maciejewskim: A na imię jej będzie Aniela (2011), Skrzydlata trumna (2012; Nagroda Czytelników Wielkiego Kalibru), Pogrom w przyszły wtorek (2013; Nagroda Wielkiego Kalibru i Nagroda Czytelników Wielkiego Kalibru), Haiti (2014) oraz Kwestja krwi (2014).

 

 


 

Marta Zaborowska



Marta Zaborowska

Z wykształcenia politolog, zawodowo związana z jedną z międzynarodowych instytucji finansowych. Jest autorką powieści z bezkompromisową detektyw Julią Krawiec – Uśpienia (2013), Rajskich ptaków (2014) i Gwiazdozbioru (2015).

 

 



UCZESTNICY SESJI NAUKOWEJ


 

brzostekDariusz Brzostek

Filolog, kulturoznawca, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa UMK w Toruniu. Zajmuje się głównie estetyką grozy, antropologią kultury współczesnej, twórczością Stanisława Lema oraz psychoanalitycznymi kontekstami twórczości literackiej i muzycznej. Uprawia sound studies oraz field recording. Autor monografii Literatura i nierozum. Antropologia fantastyki grozy (Toruń 2009) oraz Nasłuchiwanie hałasu. Audioantropologia między ekspresją a doświadczeniem (Toruń 2014). Obecnie przygotowuje książki Potworna wiedza. Horror w badaniach kulturowych i Wola nie-wiedzy. Horror postmodernistyczny czy groza ponowoczesności?. Prowadzi blog: http://molokmun.blogspot.com/.

 


 

Bernadetta DarskaBernadetta Darska (ur. 1978)

Krytyczka literacka. Doktor habilitowana literaturoznawstwa. Adiunkt w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWM. W latach 2002-2009 redaktor naczelna pisma literacko-kulturalnego „Portret”. Autorka siedmiu książek. Ostatnio opublikowała To nas pociąga! O serialowych antybohaterach (2012), Śledztwo i płeć. O bohaterkach powieści kryminalnych (2013, wyd. 2 popr.) i Pamięć codzienności, codzienność pamiętania. Szkice o reportażu polskim XXI wieku (2014). Od 2009 roku przez sześć lat prowadziła blog krytycznoliteracki: „A to książka właśnie!”, teraz zaprasza na „Nowości książkowe”: www.bernadettadarska.blogspot.com

 



Konrad Dominas


Konrad Dominas

Doktor, adiunkt na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej  Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Filolog klasyczny i informatyk. Autor i współautor prac dotyczących recepcji mitu i literatury antycznej w nowych mediach oraz w kulturze współczesnej. Jego badania naukowe dotyczą przede wszystkim kwestii metodologicznych – mechanizmów odpowiedzialnych za uobecnianie się grecko-rzymskiej literatury i kultury. Organizator międzynarodowej konferencji „Antyk w literaturze i kulturze popularnej”.

 

 



Robert DudzińskiRobert Dudziński

Doktorant w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, w 2014 roku obronił pracę magisterską pt. Produkcje sensacyjno-kryminalne Telewizji Polskiej w latach 1965–1989, za którą otrzymał wyróżnienie w I konkursie im. Mieczysława F. Rakowskiego na najlepszą pracę magisterską z historii PRL, organizowanym przez tygodnik „Polityka”. Członek zarządu Stowarzyszenia Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster” (www.tricksterzy.pl). Jego zainteresowania badawcze oscylują wokół problemów genologii, kultury masowej PRL-u i III RP oraz ludologii. Publikował w „Kulturze Popularnej” oraz w tomach zbiorowych, w tym: Dziedzictwo romantyczne. O (nie)obecności romantyzmu w kulturze współczesnej (Katowice 2013), Sylwester Chęciński (Wrocław 2015) i Wiedźmin – bohater masowej wyobraźni (Wrocław 2015).

 



Anna Gemra

Profesor Uniwersytetu Wrocławskiego, literaturoznawczyni. Kierownik Pracowni Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Członek Jury Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego. Redaktor naczelna rocznika „Literatura i Kultura Popularna”. Główne zainteresowania naukowe: literatura i kultura XIX wieku; kultura i literatura popularna (szczególnie science fiction, horror, fantasy, sensacja, kryminały). Większość publikacji poświęcona tej tematyce, w tym hasła w pierwszej polskiej pracy encyklopedycznej poświęconej literaturze popularnej – Słowniku literatury popularnej (1997; 2006) Autorka książek: Kwiaty zła na miejskim bruku. O powieści zeszytowej XIX i XX wieku oraz Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, wampir i Monstrum Frankensteina w wybranych utworach.

 




Anita Has-Tokarz

Doktor nauk humanistycznych, literaturoznawca, specjalność: komunikacja kulturowa. Jej badania skupiają się wokół rynku wydawniczo-księgarskiego dla dzieci i młodzieży oraz kultury czytelniczej medialnej i informacyjnej młodego pokolenia. Kręg zainteresowań badawczych dotyczy takich zagadnień jak: horror literacki i filmowy, literatura strachu i kryminał dla dzieci, książka dla młodych odbiorców w przestrzeni medialnej, celebrytyzacja rynku książki dziecięcej, edukacja czytelnicza, medialna i informacyjna młodego pokolenia. Autorka licznych artykułów w czasopismach i pracach zbiorowych, monografii Horror w literaturze współczesnej i filmie (2010), współredaktorka tomów  Around the book, the library and information – current state – challenges – perspective. Studies and Esseys (2014), Homo legens czy homo consumens? Czytelnik i książka w XXI wieku (2014) i innych. Obecnie przygotowuje monografię Książki kucharskie i (około)kulinarne dla dzieci i młodzieży w Polsce w latach 1945-1989. Teksty – Funkcje – Konteksty i tropi dziecięcy kryminał…



Adriana Sara Jastrzębska

Doktor, adiunkt i kierownik Katedry Iberystyki w Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej. Hispanistka, latynoamerykanistka, tłumaczka. Specjalizuje się w najnowszej prozie hispanoamerykańskiej. Interesuje ją zwłaszcza Kolumbia, Ameryka Środkowa oraz Meksyk. Autorka prac dotyczących powieści kryminalnej i tzw. narkopowieści w literaturze hiszpańskojęzycznej. Pracuje nad książką dotyczącą konwencji i poetyki narco.

 



Wojciech Maciej Kajtoch (ur. 1957)

Wojciech KajtochFilolog, prasoznawca, krytyk literacki. W latach 1976-1980 studiował polonistykę na  Uniwersytecie Jagiellońskim; w 1991 r. obronił na rusycystyce Uniwersytetu Warszawskiego doktorat, w  2009 uzyskał w Instytucie Języka Polskiego PAN w Krakowie habilitację  w zakresie językoznawstwa.

Od 1996 pracował w Ośrodku Badań Prasoznawczych UJ, a następnie w  Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UJ. Członek Komisji Prasoznawczej PAN i redaktor naczelny „Zeszytów Prasoznawczych”.

Ongiś systematycznie współpracował z krakowskimi tytułami prasowymi: „Życie Literackie”, "Pismo Literacko-Artystyczne", "Koniec Wieku", lubelskim zinem „Ulica Wszystkich Świętych”. Pisuje w częstochowskiej "Galerii". Był redaktorem krakowskiego almanachu literackiego "Proza, proza, proza..." (pierwsze 4 tomy: 1995, 1996, 1997, 1998), jest członkiem Związku Literatów Polskich.

Opublikował 2 tomy wierszy, kilka książek, ponad 40 większych artykułów naukowych z dziedziny historii literatury polskiej i rosyjskiej XX wieku oraz prasoznawczego językoznawstwa, a także liczne recenzje, szkice krytyczne itd.; tłumaczony na rosyjski, angielski, serbski; drukowano jego prace np. w Melbourne, Mińsku, Moskwie, Doniecku, Houston, Belgradzie i syberyjskim Abakanie. Jako językoznawca i medioznawca zajmuje się przede wszystkim językiem mediów oraz językiem i prasą subkultur, jako miłośnik fantastyki – twórczością braci Arkadija i Borisa Strugackich, Stanisława Lema i Łukasza Orbitowskiego. W 2003 roku jego monografię twórczości braci Strugackich przetłumaczono na język rosyjski i – jako wzorcową - wydano w 12 tomie ich dzieł zebranych tych autorów. Od 2008 juror nagrody literackiej im. Jerzego Żuławskiego.

 


 

kokotJoanna Kokot

Studia anglistyczne ukończyła na Uniwersytecie Gdańskim, gdzie także doktoryzowała się i habilitowała. Obecnie pracuje na stanowisku profesora w Katedrze Filologii Angielskiej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Jej główny zakres zainteresowań obejmuje literaturę angielską przełomu XIX i XX wieku, szczególnie tak zwaną literaturę popularną. Zajmuje się również twórczością J.R.R. Tolkiena, któremu poświęciła kilka artykułów, jest też autorką przekładów prac poświęconych temu pisarzowi - są to między innymi Droga do Śródziemia Toma Shippeya, Tolkien. Człowiek i mit Josepha Pearce’a, zbiór szkiców Tolkien. Księga pamiątkowa, a także esej samego Tolkiena O baśniach. Najważniejsze publikacje książkowe to: Tekst w tekście. Studia o wierszach w prozie narracyjnej (1992), Gry z czytelnikiem w twórczości Rudyarda Kiplinga (1993), Kronikarz z Baker Street. Strategie narracyjne w utworach Conan Doyle’a o Sherlocku Holmesie (1999), „This Rough Magic”. Studies in Popular Literature (2004) oraz W świetle gazowych latarni. O prozie „gotyckiej” przełomu XIX i XX wieku (2013).

 


 

kraskaMariusz Kraska

Dr hab., pracownik Katedry Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego oraz wykładowca akademicki w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Elblągu. Autor kilkudziesięciu artykułów publikowanych w czasopismach i wydawnictwach zbiorowych, a także monografii Na tropie Szakala. Gry fikcją w political fiction oraz Prosta sztuka zabijania. Figury czytania kryminału uznanej w 2014 r. w konkursie zorganizowanym przez Fundację im. Stanisławy Fleszarowej-Muskat za najlepszą polską książkę naukową poświęconą literaturze i kulturze popularnej.

 



Kruszyńska

Agnieszka Kruszyńska

Adiunkt na Wydziale Filologii Polskiej Akademii Humanistycznej im. A. Gieysztora. Zainteresowania: dawność kulturowa, literatura i kultura popularna, pamięć jako kategoria w literaturze, literatura dla dzieci i młodzieży, dydaktyka polonistyczna. Autorka studium Średniowieczność w literaturze i kulturze XX wieku. Propozycje badawcze (2008) oraz licznych artykułów, m.in.: Literatura popularna a kwestie społeczne. Przykład twórczości Tadeusza Dołęgi-Mostowicza; Bajki dla dorosłych jako zjawisko w kulturze popularnej. Szkic na przykładzie telewizyjnego cyklu autorstwa J. Wilińskiej, A. Nowickiego i F. Dereckiego; Literatura i kultura popularna – czy gorsze w szkole?
Opowieść na odświeżenie ducha. Wokół refleksji C.S. Lewisa o baśniach
; The Sense of Unity and the Category of Unity. Tolkien’s “The Lord of the Rings” in the Context of Medieval Epic; Trzej Królowie w maju, czyli motywy (quasi-)religijne w skeczach kabaretowych; Oddawanie głosu pamięci. Uwagi na marginesie „Wysokiego Zamku” Stanisława Lema; Trylogia Stanisława Pagaczewskiego w kontekście kultury popularnej; Średniowieczność w kulturze popularnej – na wybranych przykładach.

 

 



Jacek Ladorucki

Jacek Ladorucki

Absolwent Filologii polskiej (specjalność: bibliotekoznawstwo i informacja naukowa) na Uniwersytecie Łódzkim (1997). Obecnie adiunkt na Wydziale Filologicznym UŁ. Dziedziny zainteresowań: kultura oralna i piśmienna, kultura czytelnicza, rynek książki, typologie publikacji. Autor, redaktor i współredaktor licznych artykułów naukowych z zakresu komunikacji społecznej i informacji naukowej oraz książek, m.in.: Festiwal baśni. Materiały naukowo-dydaktyczne dla nauczycieli, bibliotekarzy i pracowników kultury [+DVD]. Konin 2013; Oblicza współczesnej bibliologii. Konteksty i  transgresje. Warszawa-Łódź 2014; Pasja książki. Studia poświęcone pamięci profesora Janusza Dunina. Łódź 2009; Pozostawałem w kręgu książki... Rozmowy z profesorem Januszem Dunin-Horkawiczem o bibliologii, medioznawstwie i zwyczajnym życiu. Łódź 2007. Członek Łódzkiego Towarzystwo Przyjaciół Książki, Fundacji „Ocalić od zapomnienia” (2005-2012), wiceprezes Polskiego Towarzystwa Bibliologicznego. Oddział Warszawski.

 


 

lichanskiJakub Z. Lichański (ur. 1946)

Profesor zwyczajny, pracownik Uniwersytetu Warszawskiego, specjalista w zakresie retoryki, historii kultury i literatury do końca XVIII w., także literatury powszechnej i popularnej. Wydał m.in.: Retoryka od średniowiecza do baroku (1992), Retoryka od renesansu do współczesności (2000), Retoryka w Polsce (2003), Retoryka: Historia – Teoria – Praktyka (2007); należy do grona autorów haseł w Historisches Wörterbuch der Rhetorik (1992-2012). Autor monografii Łukasza Górnickiego, Jana Parandowskiego, Hermanna Brocha, Johna Ronalda Reuela Tolkiena; wydał m.in. antologię staropolskich traktatów na temat wojny morskiej Ramię króla na morzu (1984); jako współautor przygotował polskie wydanie R.E. Volkmanna Retoryka Greków i Rzymian (1993, 1995); redaktor polskiego wydania pracy Waltera Josta i Wendy Olmsted Retoryka i krytyka retoryczna. Kompendium retoryczne (2012). Autor artykułów na temat retoryki i krytyki retorycznej, literatury staropolskiej, popularnej, kancjonałów, twórczości H. Brocha, J.R.R. Tolkiena, R.E. Volkmanna. Jest członkiem m.in. The International Society for the History of Rhetoric, Polskiego Towarzystwa Filologicznego, Towarzystwa Przyjaciół Historii. Redaktor naczelny kwartalnika Forum Artis Rhetoricae.

 




Alicja Mazan-Mazurkiewicz

Adiunkt w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego. Naukowo zajmuje się sakrologią literacką, dwudziestowieczną poezją polską i literaturą dziecięcą. Autorka monografii: Inspiracje biblijne w utworach Romana Brandstaettera (Łódź 2003) oraz Liryka ks. Jana Twardowskiego. Spotkanie ze św. Teresą z Lisieux (Łódź 2014) i artykułów zamieszczanych w tomach zbiorowych, „Pamiętniku Literackim”, „Folia Litteraria Polonica”, „Folia Librorum”.

 

 


 

mazurkiewiczAdam Mazurkiewicz

Adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Języka Polskiego i Literatury Uniwersytetu Łódzkiego. Juror Nagrody im. Jerzego Żuławskiego, wieloletni uczestnik Sympozjów Komiksologicznych, organizowanych w ramach Łódzkiego Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier, krytyk literacki związany z internetowymi pismami „Grabarz Polski” i „Creatio Fantastica”, na których łamach przybliża czytelnikom nowości z kręgu polskiej i obcej literatury sensacyjnej, kryminalnej, fantastycznej. 
Naukowo zajmuje się literaturą i kulturą popularną, związkami obiegów kulturowych, przemianami gotycyzmu, sposobami, w jaki kultura popularna asymiluje tradycję i społeczną recepcję postępu technologicznego. Autor monografii O polskiej literaturze fantastycznonaukowej lat 1990-2004 (Łódź 2007) oraz Z problematyki cyberpunku. Literatura - sztuka - kultura (Łódź 2014) i artykułów zamieszczanych w tomach zbiorowych, „Pamiętniku Literackim”, „Literaturze i Kulturze Popularnej”, „Folia Litteraria Polonica”.

 


 

Edyta Izabela Rudolf

Doktor nauk humanistycznych, pracownik naukowy Muzeum Farmacji Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół literatury i kultury XIX wieku oraz kultury i literatury popularnej w kontekście Medical Humanities. Publikacje obejmują książkę Istoty fantastyczne we współczesnej literaturze popularnej (2000) oraz liczne artykuły. Współautorka Słownika literatury popularnej (1997, 2006). Redaktor naukowy książek i roczników naukowych. Członek Jury Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego. Członek Polskiego Towarzystwa Retorycznego i Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego.

 



Marcin Sarna

Badacz i tłumacz literatury hiszpańskojęzycznej. Recenzuje książki wydawnictwom, zanim zostaną lub nie wydane. Przełożył m.in. thriller psychologiczny Guillerma Arriagi, retrospektywny bildungsroman Alberta Fugueta, hawański kryminał Leonarda Padury, argentyński narkoreportaż Cristiana Alarcóna, apokryficzną autobiografię Fidela Castro autorstwa Norberta Fuentesa. Miał okazję paść ofiarą kilku latynoamerykańskich mikrozbrodni: deportowany z Kuby, okradziony w Buenos Aires, zagrożony w Montevideo, wstrząśnięty przez ziemię w Santiago de Chile. W Meksyku włos mu z głowy nie spadł. Pracuje w Instytucie Neofilologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, jest doktorem nauk humanistycznych.

 


 

Ewa SkwaraEwa Skwara

Latynista (Instytut Filologii Klasycznej UAM w Poznaniu), literaturoznawca, tłumacz. Zajmuje się teatrem antycznym i jego szeroko pojętą recepcją, uwzględniającą także operę,  film i kulturę popularną. Jej pracom badawczym nad komedią rzymską towarzyszą obszernie komentowane przekłady sztuk Plauta i Terencjusza, które z kolei inspirują ją do podejmowania tematyki związanej z teorią przekładu. W kręgu zainteresowań pozostaje także teatr średniowieczny i renesansowy, a poza komedią również inne dzieła posługujące się komizmem jako kategorią estetyczną (parodia, epigram, satyra).

 

 


 

Agnieszka SzurekAgnieszka Szurek

Absolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. W pracy doktorskiej (2003) zajmowała się fantasy jako gatunkiem literackim. Obecnie pracuje w Zakładzie Retoryki i Mediów na Uniwersytecie Warszawskim. Interesuje się literaturą popularną, retoryką, translatoryką i nowymi mediami. Opublikowała artykuły poświęcone literaturze fantasy (m.in. Teorie fikcji i problemy analizy „Władcy Pierścieni” J.R.R. Tolkiena, w: Retoryka i badania literackie. Rekonesans, red. J.Z. Lichański, Warszawa 1998; Fantastyka, logika, retoryka. Budowanie argumentacji w opowiadaniach z cyklu Dragonlance, w: Uwieść słowem, czyli retoryka stosowna, red. J.Z. Lichański, Warszawa 2003) oraz kryminałom (Opowieści kryminalne Dorothy L. Sayers i ich polskie przekłady, w: Tłumacz i przekład – wyzwania współczesności, red. M. Ganczar, P. Wilczek, Katowice 2013). Jest tłumaczką książek naukowych i popularnonaukowych, w tym poświęconych twórczości J.R.R. Tolkiena i Inklingów oraz autorką haseł w Słowniku literatury popularnej.


 

trocha

 

Bogdan Trocha

Filozof i literaturoznawca, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Zielonogórskiego, kierownik Pracowni Mitopoetyki i Filozofii Literatury, organizator i kierownik naukowy cyklicznej konferencji Fantastyczność i Cudowność. Zajmuje się badaniami nad współczesną literaturą popularną i mitopoetyką w perspektywie antropologicznej i filozoficznej.




 

walcKrystyna Walc

Krystyna Walc – doktor nauk humanistycznych, historyk literatury, pracownik Biblioteki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Zajmuje się literaturą i sztuką okresu Młodej Polski, związkami literatury i sztuk plastycznych oraz współczesnym horrorem literackim. Autorka haseł dotyczących horroru w Słowniku literatury popularnej oraz publikacji na temat horroru i postaci wampira we współczesnej kulturze (w czasopismach i pracach zbiorowych). We współpracy z Pracownią Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów Uniwersytetu Wrocławskiego przygotowuje bibliografię przedmiotową dotyczącą literatury i kultury popularnej (od roku 2008). Najnowsze zainteresowania badawcze (w zmiennych proporcjach) – postać księcia Drakuli we współczesnej kulturze oraz polska powieść kryminalna okresu PRL-u.
Poza tym zajmuje się malarstwem, tkaniną dekoracyjną, fotografią oraz wyrobem biżuterii.
Członek Stowarzyszenia Literacko-Artystycznego „Fraza” oraz Amatorskiego Klubu Plastycznego im. Ferdynanda Brzęka.

 



Zbigniew Wałaszewski Zbigniew Wałaszewski

Kulturoznawca, medioznawca; absolwent Wydziału Polonistyki UW (praca magisterska z literatury romantyzmu), absolwent doktoranckiej Szkoły Nauk Społecznych przy IFiS PAN, rozprawę doktorską Nowe oblicza Draculi. Wampir w lustrze XX-wiecznych mediów obronił w IBL PAN. Zastępca Dyrektora Instytutu Edukacji Artystycznej w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie. Wykładowca Collegium Civitas oraz Wydziału Nauk Humanistycznych UKSW. W badaniach zajmuje się analizą filmu i mediów elektronicznych jako środków komunikacji oraz funkcjonowaniem kreowanych w ich obrębie przekazów w przestrzeni symbolicznej współczesnej kultury popularnej. W centrum zainteresowania znajdują się gry komputerowe i kino gatunków (horror, kryminał, SF), jak też współczesna odmiana kina autorskiego (P. Greenaway, D. Lynch, R. Scott).