Thomas Anessi, M.Phil.
Starszy wykładowca na Wydziale Anglistyki UAM. Absolwent polonistyki na Columbia University w Nowym Jorku. Zajmuje się teorią tłumaczenia i badaniami nad tematyką związaną z historią, kinem i kulturą popularną w Polsce w XX i XXI wieku. Współzałożyciel i były redaktor naczelny „Ulbandus: The Slavic Review of Columbia University". Wśród jego najnowszych prac znajdują się m.in.: Translation, Pulp, and Politics: Maciej Słomczyński’s PRL Crime Fiction (2013), Moving Ahead into the Past: Historical Contexts in Recent Polish Cinema (2012), i Komiks w cieniu Zagłady (2011).
Marcin Baran (ur. 1963)
Poeta, eseista, dziennikarz, absolwent polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 80. i 90. związany z pismem „brulion”. Debiutował w 1990 roku tomem Pomieszanie. Opublikował wiele tomików wierszy, tom prozy poetyckiej Prozak liryczny, wraz z Marcinem Świetlickim i Marcinem Sendeckim zredagował antologie Długie pożegnanie. Tribute to Raymond Chandler (1997) i Żegnaj laleczko. Wiersze noir (2010). Pracował między innymi w redakcji tygodnika „Przekrój” i w Instytucie Książki. W 2008 roku opublikował tom wierszy Mistyka i zmysły, w 2012 - Niemal całkowita utrata płynności. Za ten ostatni tomik został uhonorowany Nagrodą Poetycką Silesius. Juror Nagrody Wielkiego Kalibru. Mieszka w Krakowie.
Fot. Adrian Fichmann/EMG
Dr Bogusław Bednarek
Polonista, pracownik Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor książki: Epos europejski, licznych artykułów (m.in. Znaki brydżowe, O antologii edytorskiej, Literackie obrazy tortur, Kwalifikatory uczty. Przyczynek do sympozjologii, W świecie staropolskich oracji weselnych: mowy wygłaszane przy oddawaniu wieńca, Hiperteksty Wyspy Skarbów Stevensona, O profanacji ludzkich zwłok i grobów, Dlaczego Kain zabił Abla? Rozważania o utworach Gütersloha, Gyllestena, Andrzejewskiego), haseł w obu wydaniach Słownika literatury popularnej. Współtworzy program telewizyjny Labirynty kultury emitowany na antenie TVP Wrocław.
Witold Bereś (ur. 1960)
Dziennikarz, autor książek oraz scenarzysta i producent filmowy. W latach 90. współpracował z "Tygodnikiem Powszechnym". Krótko był szefem publicystyki w TVP 1. Przez lata związany z radiem RMF, na łamach "Gazety Wyborczej" publikował satyryczne felietony pisane wspólnie z Jerzym Skoczylasem. Wraz z Kazimierą Szczuką i Tomaszem Łubieńskim prowadził magazyn kulturalny Dobre książki. wspólnie z Arturem Więckiem założył firmę producencką Bereś & Baron Media Productions, która realizuje programy dla telewizji. Więcek i Bereś wspólnie nakręcili także kilka filmów (Anioł w Krakowie, Zakochany Anioł). Juror Nagrody Wielkiego Kalibru.
Włodzimierz Bialik (ur. 1949)
W 1971 roku ukończył studia w zakresie filologii germańskiej na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu i został zaangażowany w Instytucie Filologii Germańskiej UAM na etacie lektora (1971), a następnie asystenta, st. asystenta, adiunkta (doktorat 1974), docenta (habilitacja 1985), a dnia 1 lutego 1992 został mianowany na stanowisko profesora nadzwyczajnego. 3 kwietnia 2009 uzyskał tytuł naukowy profesora, a następnie stanowisko profesora zwyczajnego, które pełni do dziś.
Odbył kilka długoterminowych zagranicznych staży naukowych, m. in.: w Lipsku (1973/1974), Halle (1976/1977) i Monachium (1981-1983). Przez kilka lat pełnił funkcję Sekretarza Generalnego Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego (1979-1981), w kadencji 1988/1990 był zastępcą Dyrektora Instytutu Filologii Germańskiej do spraw naukowych, a od roku 1999 do 2010 Przewodniczącym Komitetu Głównego Olimpiady Języka Niemieckiego.
W pracy naukowej zajmuje się głównie problematyką niemieckojęzycznej literatury masowej, krytyką ideologii, estetyką recepcji, polsko-niemieckimi stosunkami literackimi oraz szeroko pojętą socjologią literatury.
Opublikował 3 książki, 33 artykuły naukowe, 33 recenzje oraz kilka tysięcy stron przekładów, zarówno tekstów teoretyczno-literackich, jak też beletrystycznych (w tym 4 książki). Wszystkie trzy publikacje książkowe zostały nagrodzone, w tym jedna dwukrotnie.
W roku 2002 został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski za wieloletnią działalność jako przewodniczący Komitetu Głównego Ogólnopolskiej Olimpiady Języka Niemieckiego.
Tomasz Bochiński (ur.1959)
Pisarz zajmujący się szeroko pojmowaną fantastyką. Od hard science fiction przez fantasy, urban fantasy aż po horror. Debiutował w roku 1985 na łamach TS „Politechnik”. Opublikował książki: Królowa Alimor (wraz z Wojciechem Bąkiem) , Wyjątkowo Wredną Ceremonię, Opowieści praskie (zbiory opowiadań) oraz powieści: Kurierzy galaktycznych szlaków, Sen o Złotym Cesarstwie, Bogowie przeklęci. Popełnił też krótką powieść dla dzieci: Pufcio. Parał się publicystyką zamieszczając w magazynie SFFiH felietony propagujące klasyczną polską fantastykę, bywał też scenarzystą komiksowym. Powieść Pan Whicher w Warszawie jest jego debiutem na niwie kryminału.
Piotr Bratkowski (ur. 1955)
Poeta, prozaik, krytyk literacki i publicysta. Na łamach prasy literackiej zadebiutował w roku 1975. W latach 80. popularność przyniosły mu felietony o muzyce rockowej publikowane w miesięczniku "Literatura". W 1989 roku otrzymał za nie nagrodę artystyczną im. Stanisława Wyspiańskiego. Od 1990 roku pracuje jako redaktor i dziennikarz, m.in. w "Gazecie Wyborczej", "Newsweeku" i "Rzeczpospolitej". Autor między innymi tomu wierszy Wiersze stare i nowe (2003, Oficyna 21) oraz zbioru felietonów Prywatna taśmoteka (2003, Lampa i Iskra Boża). Juror Nagrody Wielkiego Kalibru. Mieszka w Warszawie.
Wojciech Browarny (ur. 1970)
Od roku 2000 pracuje w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Jest założycielem i kierownikiem Pracowni Literatury Polskiej po 1989 r. Zajmuje się nowoczesną kulturą polską, czasopismami literackimi oraz współczesną polską powieścią i reportażem, a także literaturą we Wrocławiu i na Śląsku po 1945 r.
Jest autorem książek: Opowieści niedyskretne. Formy autorefleksyjne w prozie polskiej lat dziewięćdziesiątych (Wrocław 2002), Fikcja i wspólnota. Szkice o tożsamości w literaturze współczesnej (Wrocław 2008) oraz Tadeusz Różewicz i nowoczesna tożsamość (Kraków 2013); współredaktorem tomów studiów: Przekraczanie granic. O twórczości Tadeusza Różewicza (Kraków 2007), Herbert (nie)oswojony (Wrocław 2008), Białoszewski przed dziennikiem (Kraków 2010) i Po Miłoszu (Kraków 2011) oraz antologii Zaraz wracam (Wrocław 2008) i Rozkład jazdy. 20 lat literatury Dolnego Śląska po 1989 roku (Wrocław 2012).
Mieszka we Wrocławiu.
Dariusz Brzostek
Filolog, kulturoznawca, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa UMK w Toruniu. Zajmuje się głównie estetyką grozy, antropologią kultury współczesnej (audioantropologia), twórczością Stanisława Lema oraz psychoanalitycznymi kontekstami twórczości literackiej i muzycznej. Autor monografii Literatura i nierozum. Antropologia fantastyki grozy (Toruń 2009), obecnie przygotowuje książkę Nasłuchiwanie hałasu. Audioantropologia między ekspresją a doświadczeniem. Prowadzi blog: http://molokmun.blogspot.com/.
Wojciech Chmielarz – urodził się w Gliwicach w 1984 roku. Dziennikarz. Publikował m.in. w „Pulsie Biznesu”, „Pressie”, „Nowej Fantastyce” i „Polityce”. Redaktor naczelny serwisu internetowego niwserwis.pl, zajmującego się tematyką przestępczości zorganizowanej, terroryzmu i bezpieczeństwa międzynarodowego. Mieszka i pracuje w Warszawie. Podpalacz to pierwsza powieść z planowanej serii o komisarzu Mortce. W 2013 roku ukazała się kolejna: Farma lalek.
Agnieszka Chodkowska-Gyurics
Z wykształcenia inżynier mechanik, zatrudniona jako wysokiej klasy specjalista od baz danych, jest także tłumaczką z języków rosyjskiego i angielskiego. Jako pisarka niedawno debiutowała w prasie publikacjami opowiadań. Uwielbia dobre, klasyczne kryminały – i takie też zawsze pragnęła pisać.
Mariusz Czubaj (ur. 1969)
Pisarz, antropolog kultury i wykładowca w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Autor książek: Biodra Elvisa Presleya. Od paleoherosów do neofanów (2006), W stronę miejskiej utopii (2007), (razem z Wojciechem J. Bursztą) Krwawa setka. 100 najważniejszych powieści kryminalnych (2007) oraz Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne (Oficynka, 2010). W duecie z Markiem Krajewskim napisał dwa kryminały z nadkomisarzem Paterem: Aleja samobójców (2008, W.A.B.) i Róże cmentarne (2009, W.A.B.). Jest też autorem kryminałów o profilerze Rudolfie Heinzu: 21:37 (2008, W.A.B.), za którą otrzymał Nagrodę Wielkiego Kalibru, Kołysanki dla mordercy (2011, W.A.B.) oraz Zanim znowu zabiję (2012, W.A.B.). Mieszka w Warszawie.
Fot. Grzegorz Press
Bernadetta Darska (ur. 1978)
Krytyczka literacka. Doktor literaturoznawstwa. Adiunkt w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWM. Wykładowczyni Gender Studies przy ISNS Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2002-2009 redaktor naczelna pisma literacko-kulturalnego „Portret”. Autorka sześciu książek: Ucieczki i powroty. Obrazy rzeczywistości w prozie najnowszej (2006), Czas Fem. Przewodnik po prasie feministycznej i tematach kobiecych w czasopismach kulturalnych po 1989 roku (2008), Głosy kobiet. Prasa feministyczna po roku 1989 wobec tożsamości i dyskursu (2009), dwóch tomów pt. Śledztwo i płeć. O bohaterkach powieści kryminalnych (2011), To nas pociąga! O serialowych antybohaterach (2012). Jesienią książka Śledztwo i płeć w wersji poszerzonej i jednotomowej ukaże się w Wydawnictwie Oficynka. Autorka bloga krytycznoliterackiego: „A to książka właśnie!” (www.bernadettadarska.blog.onet.pl)
Anna Gemra
Profesor Uniwersytetu Wrocławskiego, literaturoznawczyni. Kierownik Pracowni Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Członek Jury Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego. Redaktor naczelna rocznika „Literatura i Kultura Popularna”. Główne zainteresowania naukowe: literatura i kultura XIX wieku; kultura i literatura popularna (szczególnie science fiction, horror, fantasy, sensacja, kryminały). Większość publikacji poświęcona tej tematyce, w tym hasła w pierwszej polskiej pracy encyklopedycznej poświęconej literaturze popularnej – Słowniku literatury popularnej (1997; 2006) Autorka książek: Kwiaty zła na miejskim bruku. O powieści zeszytowej XIX i XX wieku oraz Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, wampir i Monstrum Frankensteina w wybranych utworach.
Piotr Głuchowski
Dziennikarz i redaktor „Gazety Wyborczej”. Autor ok. 300 reportaży z Polski, Białorusi, Izraela i Wielkiej Brytanii. Wraz z Marcinem Kowalskim został uhonorowany nagrodą „Grand Press” za reportaż „Ukochany syn Wielkiego Wodza” o władcach Korei Północnej. W tym duecie wydał także wstrząsający reportaż „Nie trzeba mnie zabijać” – historię Aleksa Kurzema, najmłodszego esesmana III Rzeszy i maskotki goebbelsowskiej propagandy. W 2012 roku napisał swoją pierwszą powieść – kryminał Umarli tańczą, rok później ukazał się jego Lód nad głową.
Fot. Max Pflegel
Jan Gołębiowski (ur. 1976)
Psycholog kryminalny, biegły sądowy. Absolwent Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, ukończył studium podyplomowe dla biegłych sądowych na Uniwersytecie Śląskim, a także odbył kurs w Stowarzyszeniu Psychologów Sądowych w Polsce dotyczący opiniowania na potrzeby procesowe.
Brał udział w licznych kursach specjalistycznych w kraju i zagranicą, między innymi: „Prowadzenie debriefingu” (kurs organizowany przez Komendę Główną Policji), „Facylitacja pracy w grupie, proces grupowy” (Peacemaker Institute, Montague, Massachusetts, USA). W latach 2005-2008 pracował jako psycholog w Sekcji Psychologów Komendy Stołecznej Policji.
Od 2004 roku prowadzi zajęcia fakultatywne w SWPS.
W lipcu 2010 roku założył Centrum Psychologii Kryminalnej. Występuje w roli biegłego sądowego, jest wpisany na listę biegłych w Sądzie Okręgowym w Warszawie. Obecnie pracuje na Oddziale Psychiatrii Sądowej Mazowieckiego Specjalistycznego Centrum Zdrowia.
Jest członkiem Warszawskiego Oddziału Terenowego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, przez dwie kadencje był członkiem zarządu, koordynował Zespół Psychologii Śledczej.
Należy do Stowarzyszenia Psychologów Sądowych w Polsce. Jako reprezentant Polskiego Stowarzyszenia Studentów i Absolwentów Psychologii uczestniczył w pracach nad Ustawą o Zawodzie i Samorządzie Zawodowym Psychologów.
fot. K. Serafin /www.profilowaniekryminalne.net/
Jan Gondowicz (ur. 1950)
Krytyk literacki, tłumacz i wydawca. Absolwent Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego (1973).
Debiutował w 1971 roku na łamach warszawskiej „Kultury". Szkice, recenzje i przekłady publikował między innymi w czasopismach: „Arkadia", „bruLion", „Literatura na świecie", „Przekrój", „Res Publica Nowa", „Rzeczpospolita", „Twórczość".
Tłumaczył m.in. Słownik komunałów Gustawa Flauberta (1993), powieści i sztuki Alfreda Jarry'ego, teksty Josifa Brodskiego i Georges'a Pereca. Za przekład Ćwiczeń stylistycznych Raymonda Queneau otrzymał Nagrodę „Literatury na świecie" za rok 2006 w dziedzinie poezji.
Autor m.in.: oryginalnego bestiariusza Zoologia fantastyczna uzupełniona (1995, 2007) będącego książką-hołdem złożonym twórczości Jorge Luisa Borgesa, w szczególności jego Księdze istot zmyślonych; monografii Schulz (2006), antologii tekstów surrealistycznych Przekleństwa wyobraźni (2010), zbiorów szkiców Paradoks o autorze (2011) oraz Pan tu nie stał. Artykuły drugiej potrzeby (2011). Przygotowuje książkę o rysunkach Brunona Schulza.
Mieszka w Warszawie.
fot. Andrzej Bernat
Irek Grin (ur. 1969)
Pisarz, fotograf, redaktor. Autor cyklu książek sensacyjno-szpiegowskich Szerokiej drogi, Anat (2002) i Szkarłatny habit (2004). Ponadto twórca thrillera Pamiętnik diabła (2002) i powieści Ze złości (2003). Współautor (wraz z Anis D. Pordes) książki Ich Miasto (2004). Jeden z ojców założycieli oraz prezes Stowarzyszenia Miłośników Kryminału i Powieści Sensacyjnej "Trup w szafie". Opowiadaniem Bezpański pies rozpoczął kolejny cykl książek o nowym bohaterze, Józefie Marii Dyduchu, byłym zakonniku, obecnie prywatnym detektywie o specjalności - rozwody. Józef Maria Dyduch powraca w powieści Pan Szatan (2007). A następnie pojawia się w pastiszu kryminału Orchidea (2009) napisanym do spółki z Gają Grzegorzewską i Marcinem Świetlickim. Mieszka w Krakowie.
Foto © Dmitrij Szewionkow-Kismiełow
Gaja Grzegorzewska (ur. 1980)
Autorka i miłośniczka kryminałów. Absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Adeptka brazylijskiej sztuki walki – capoeiry. Twórczyni cyklu o prywatnej detektywce Julii Dobrowolskiej. Debiutowała w 2006 roku powieścią Żniwiarz (Wydawnictwo EMG), w następnym roku opublikowała kryminał Noc z czwartku na niedzielę (Wydawnictwo EMG), a w 2010 – Topielicę (Wydawnictwo EMG), za którą zdobyła Nagrodę Wielkiego Kalibru 2011. W 2012 roku ukazał się Grób - kolejna część przygód Dobrowolskiej. Współautorka, wraz z Irkiem Grinem i Marcinem Świetlickim, pastiszu powieści kryminalnej Orchidea (2009, Wydawnictwo EMG). Mieszka w Krakowie.
Marta Guzowska (ur. 1967)
Planuje przeżyć dziewięć żyć, jak kot. Na razie zrealizowała plan na trzy: jest archeologiem, pisarką i mamą.
Jako archeolog od 15 lat pracuje w Troi, na legendarnym stanowisku odkrytym przez Heinricha Schliemanna (i, niestety, gruntownie przez tegoż zniszczonym).
Jako pisarka opublikowała powieść kryminalną „Ofiara Polikseny” (W.A.B. 2012), której akcja toczy się na wykopaliskach archeologicznych w Troi. Zawsze jej przeszkadzało, że praca archeologów przedstawiana jest w stylu Indiany Jonesa, wiec postanowiła sama opowiedzieć, jak jest naprawdę. Niedawno ukazała się kolejna powieść z tym samym głównym bohaterem, antropologiem Mario Yblem, „Głowa Niobe”.
A jako mama…. Jej mottem są słowa słynnej amerykańskiej autorki horrorów Shirley Jackson: kiedy ma się dzieci, pisanie powieści kryminalnych to konieczność, bo cały czas ma się ochotę kogoś zamordować.
Marek Harny (ur. 1946)
Urodził się w Zabrzu jako Marek Lubaś. Z wykształcenia dziennikarz, z zamiłowania pisarz. Debiutował w 1975 roku zbiorem opowiadań Unieś mnie, wielki ptaku. Po publikacji zbioru opowiadań Góry są w nas (1990) na długie lata zamilkł, by w 2003 roku wydać powieść Urodzony z wiatru. Dwa lata później ukazał się jego pierwszy kryminał o dziennikarzu Adamie Bukowskim - Pismak, uhonorowany Nagrodą Wielkiego Kalibru. Bukowski jest również bohaterem powieści Wszyscy grzeszą (2008) oraz W imię zasad (2011).
Fot. www.harny.pl
Arkadiusz Jakubik (ur. 1969)
Aktor, reżyser i scenarzysta teatralny. Mając osiem lat, zagrał w filmie Tadeusza Kijańskiego "Okrągły tydzień". Po ukończeniu PWST we Wrocławiu (1992) grał w Operetce Warszawskiej (1993-1994) i warszawskim Teatrze Rampa (1997-2000). Zagrał w wielu serialach telewizyjnych (popularność przyniosła mu rola w 13 posterunku), jest autorem słuchowisk radiowych, zajmuje się także dubbingiem.
Paweł Jaszczuk (ur. 1954)
Prozaik, krytyk literacki i dramaturg. Jego opowiadania ukazywały się w "Wiadomościach Kulturalnych", "Kamenie" i "Odgłosach", a recenzje literackie w "Dzienniku Pojezierza". Jest autorem słuchowiska Prywatka i kilku sztuk scenicznych, m.in. Aktorskiego pasjansa i Mojej siostry Stelli. Wydał zbiór opowiadań i kilka powieści. W 2005 roku za kryminał Foresta Umbra (Rebis) otrzymał prestiżową Nagrodę Wielkiego Kalibru. W 2011 roku opublikował kolejną powieść, której akcja toczy się w międzywojennym Lwowie: Plan Sary (Prószyński), rok później Marionetki (Prószyński), a w 2013 - Akuszera śmierci (Prószyński).
Joanna Jodełka (ur. 1973)
Pisarka. Ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i tam też mieszka na stałe. W roku 2009 zadebiutowała powieścią kryminalną Polichromia* zbrodnia o wielu barwach - wydaną przez Wydawnictwo TimeMachine, za którą w 2010 roku otrzymała Nagrodę Wielkiego Kalibru. W 2011 roku ukazał się jej kolejny kryminał, Grzechotka (W.A.B.).
W 2009 roku otrzymała stypendium scenariuszowe Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej.
Paweł Kaczyński
Historyk literatury, pracuje w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Zajmuje się literaturą i kulturą oświecenia oraz literaturą popularną. Autor książek Niedokończona podróż. Proza Tomasza Kajetana Węgierskiego (2001), Rodzina w literaturze stanisławowskiej. Motywy - konwencje - poglądy (2009) oraz artykułów, m. in. Oświecenie jako czasoprzestrzeń awanturnicza w twórczości Jerzego Siewierskiego. Przyczynek do poetyki kryminału historycznego, w tomie Literatura i wyobraźnia (2006). W ramach zajęć dydaktycznych prowadzi m.in. wykład "Elementarne, drogi Watsonie", czyli wprowadzenie do literatury sensacyjnej, oraz seminaria magisterskie, na których powstają prace poświęcone kryminałom.
Szymon Kloska
Pracownik Instytutu Książki. Razem z Tomaszem Pindlem prowadzi w RMF Classic audycję "Piątka z literatury", wspólnie też tworzą blogi "Poczytane" i "Noble i buble" (oczywiście o książkach). Współprowadzi (z Antoniną Turnau) książkowy modul programu "WOK - wszystko o kulturze" w TVP2. Pisuje głównie do miesięcznika "Bluszcz". Wielokrotnie karany.
Fot. Danuta Węgiel
Joanna Kokot
Studia anglistyczne ukończyła na Uniwersytecie Gdańskim, gdzie także doktoryzowała się i habilitowała. Obecnie pracuje na stanowisku profesora w Katedrze Filologii Angielskiej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Jej główny zakres zainteresowań obejmuje literaturę angielską przełomu XIX i XX wieku, szczególnie tak zwaną literaturę popularną. Zajmuje się również twórczością J.R.R. Tolkiena, któremu poświęciła kilka artykułów, jest też autorką przekładów prac poświęconych temu pisarzowi - są to między innymi Droga do Śródziemia Toma Shippeya, Tolkien. Człowiek i mit Josepha Pearce’a, zbiór szkiców Tolkien. Księga pamiątkowa, a także esej samego Tolkiena O baśniach. Najważniejsze publikacje książkowe to: Tekst w tekście. Studia o wierszach w prozie narracyjnej (1992), Gry z czytelnikiem w twórczości Rudyarda Kiplinga (1993), Kronikarz z Baker Street. Strategie narracyjne w utworach Conan Doyle’a o Sherlocku Holmesie (1999), „This Rough Magic”. Studies in Popular Literature (2004) oraz W świetle gazowych latarni. O prozie „gotyckiej” przełomu XIX i XX wieku (w druku).
Mariusz Kraska (ur. 1970)
Adiunkt w Zakładzie Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej Uniwersytetu Gdańskiego. Autor książki Na
tropie Szakala. Gry i konwencje political i kilkudziesięciu artykułów z dziedziny wydawanych w czasopismach fachowych i tomach zbiorowych. Współpracuje z wydawaną we Wrocławiu "Literaturą i Kulturą Popularną". Na polu teorii literatury interesuje się problemami odbioru i odbiorcy, zagadnieniami perswazji i groteski. Wkrótce ukaże się jego książka Prosta sztuka zabijania? Wokół gatunkowej konwencji współczesnego kryminału.
Mieszka w Gdyni.
Borys Lankosz
Absolwent wydziału reżyserii PWSFTviT w Łodzi. Reżyser filmowy, autor filmów dokumentalnych i krótkometrażowych. W 2001 roku zrealizował swój pierwszy film dokumentalny "Rozwój". Został za niego nagrodzony na Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie i San Francisco. Jego kolejny film "Polacy Polacy" uczestniczył w festiwalach w Lipsku, Rzymie i Guangzhou. W roku 2004 powstał jego kolejny film-dramat psychologiczny pt: "Kazimierz zamknięty".
Fot. Max Pflegel
Michał Larek (ur. 1978)
Adiunkt w Zakładzie Literatury i Kultury Nowoczesnej IFP UAM. Redaktor „Czasu Kultury”. Zajmuje się literaturą XX i XXI wieku, antropologią mediów i kulturą popularną. Kończy książkę na temat Edmunda Kolanowskiego, seryjnego zabójcy z Poznania.
Jakub Z. Lichański (ur. 1946)
W 1970 roku ukończył studia na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego; w 1974 obronił tam doktorat, w 1993 - habilitację. Mianowany profesorem zwyczajnym w 2007 roku Pracował m.in. w Bibliotece Narodowej, Muzeum Literatury im. A. Mickiewicza w Warszawie, Ministerstwie Kultury i Sztuki oraz na uniwersytetach w Warszawie, Białymstoku i Łodzi. Od lat siedemdziesiątych XX wieku stale współpracuje z radiem i telewizją. Odbył liczne wyjazdy zagraniczne, m.in. do Turynu, Edynburga, Amsterdamu i Brukseli. W latach 1984-1988 przebywał na stypendium w Uppsali.
Jego zainteresowania badawcze to: historia i teoria retoryki, historia literatury polskiej I Rzeczypospolitej, literatura SF & Fantasy (światowa i polska) oraz lit. popularna, komparatystyka, epos światowy, bibliotekarstwo (dzieje książki i opraw), edytorstwo.
Debiutował w 1967 roku w „Tygodniku Kulturalnym” tekstem Tragedia samotności [o pisarstwie Stanisława Przybyszewskiego], od 1969 współpracuje z pismami takimi jak „Więź”, „Nowe Książki”, „Kultura”, „Poezja”, „Nurt”, „Twórczość”, „Odra”. Od 2004 roku redaktorem naczelnym „Forum Artis Rhetoricae”.
Jest związany z różnymi towarzystwami naukowymi: członek – Polskiego Towarzystwa Filologicznego, Komisji Dziejów Odrodzenia i Reformacją KNH PAN, The International Society of the History of Rhetoric, Polskiego Towarzystwa Retorycznego, Komisji Żywego Słowa Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN.
Liza Marklund (ur. 1962)
Szwedzka dziennikarka i powieściopisarka. Zrezygnowała z dziennikarstwa, by poświęcić się literaturze, a popularność przyniósł jej cykl powieści kryminalnych, których bohaterką jest dziennikarka Annika Bengtzon. Autorka angażuje się w kampanie przeciw przemocy wobec kobiet, aktywnie uczestniczy w debatach dotyczących problemów demograficznych. Większość jej powieści została sfilmowana.
Jest mężatką i ma trójkę dzieci.
Marcin Maruta (ur. 1969)
Prawnik. Zawodowo zajmuje się prawem autorskim, zarówno prowadząc kancelarię, jak i udzielając się jako wykładowca i autor artykułów. W wolnym czasie gotuje półzawodowo. Członek jury Nagrody Wielkiego Kalibru. Mieszka na przemian w Warszawie i Krakowie, oba miasta lubi nadzwyczaj.
Adam Mazurkiewicz
Adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Języka Polskiego i Literatury Uniwersytetu Łódzkiego. Juror Nagrody im. Jerzego Żuławskiego, wieloletni uczestnik Sympozjów Komiksologicznych, organizowanych w ramach Łódzkiego Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier, krytyk literacki związany z internetowymi pismami „Grabarz Polski” i „Creatio Fantastica”, na których łamach przybliża czytelnikom nowości z kręgu polskiej i obcej literatury sensacyjnej, kryminalnej, fantastycznej.
Naukowo zajmuje się literaturą i kulturą popularną, związkami obiegów kulturowych, przemianami gotycyzmu, sposobami, w jaki kultura popularna asymiluje tradycję i społeczną recepcję postępu technologicznego. Autor monografii O polskiej literaturze fantastycznonaukowej lat 1990-2004 (Łódź 2007) i artykułów zamieszczanych w tomach zbiorowych, „Pamiętniku Literackim”, „Literaturze i Kulturze Popularnej”, „Folia Litteraria Polonica”.
Prof. Zbigniew Mikołejko (ur. 1951)
Polski filozof religii, eseista. Kierownik Zakładu Badań nad Religią w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN w Warszawie, członek Amerykańskiej Akademii w Rzymie (1996), profesor Warszawskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej im. Bolesława Prusa, wykłada również filozofię i logikę w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania, a także wstęp do wiedzy o religii na Podyplomowym Studium Wiedzy o Kulturze przy Instytucie Badań Literackich PAN. Publikował m.in. na łamach "Borussii", "Dialogu", "Etyki", "Gazety Wyborczej", "Kontekstów", "Literatury na Świecie", "Newsweeka", "Nowych Książek", "Przeglądu Filozoficznego", "Przeglądu Politycznego", "ResPubliki Nowej", "Rzeczpospolitej", "La Sicilia", "Społeczeństwa Otwartego", "Twórczości", "Tygodnika Powszechnego", "Uncaptive Minds". Juror Nagrody Wielkiego Kalibru.
Fot. Krzysztof Łysek
Zygmunt Miłoszewski (ur. 1976)
Prozaik, dziennikarz, autor scenariuszy. Debiutował w 2004 roku na łamach „Polityki" opowiadaniem Historia portfela, potem wydał rozgrywającą się we współczesnej Warszawie powieść grozy Domofon (W.A.B. 2005, II wyd. 2011) i baśń dla dzieci Góry Żmijowe (W.A.B. 2006, przekład ukraiński i serbski: 2010). Na zamówienie Juliusza Machulskiego napisał scenariusz filmowy według Domofonu. Książkę przetłumaczono na niemiecki, w przygotowaniu przekład niderlandzki. Jego powieść kryminalna "Uwikłanie" (2007) została uhonorowana Nagrodą Wielkiego Kalibru; ukazała się m.in. w Anglii, gdzie spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem. Na jej motywach powstał film w reżyserii Jacka Bromskiego pod tym samym tytułem. "Ziarno prawdy" (2011) jest kontynuacją "Uwikłania" - również zostało uhonorowane Nagrodą Wielkiego Kalibru. W 2013 roku ukazał się thriller "Bezcenny".
Fot. Rafał Komorowski
Marta Mizuro
Krytyk literacki. Laureatka prestiżowej Nagrody im. Ludwika Frydego, przyznawanej przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyki Literackiej (2002). Regularnie publikuje recenzje między innymi w "FA-arcie", "Nowych Książkach", "Przekroju", "Zwierciadle", współpracuje też od dawna z Czytelnią na Onet.pl. Obecnie pracuje w miesięczniku "Odra". Zasiada w jury konkursu o Nagrodę Wielkiego Kalibru. W 2010 roku ukazał się jej debiut kryminalny – powieść Kogo kocham, kogo lubię napisana wspólnie z Robertem Ostaszewskim (W.A.B.), a niebawem ukaże się jej nowa książka Cicha przystań (W.A.B.). Mieszka we Wrocławiu.
Fot. Zosia Zija
Walter Mosley (ur. 1952)
Amerykański pisarz, syn Żydówki i Afroamerykanina. Pisać zaczął w wieku 34 lat. Bezpośrednich inspiracji dla jego utworów można szukać w twórczości Dashiella Hammetta, Grahama Greene’a czy Raymonda Chandlera. Pierwsza wydana książka Mosleya to Devil in a blue dress (Śmierć w błękitnej sukience, Da Capo 1992) – należąca do literatury hard-boiled powieść o czarnoskórym prywatnym detektywie Easy Rawlinsie, weteranie drugiej wojny światowej, mieszkającym w Los Angeles. Książka ta zapoczątkowała cykl o Rawlinsie – do tej pory ukazało się dwanaście jego części. Mosley jest najbardziej znany właśnie z kryminałów, ale nie tylko takie utwory pisze – jest także autorem powieści science-fiction i politycznych. W 1995 roku Śmierć w błękitnej sukience stała się podstawą filmu W bagnie Los Angeles, w którym wystąpił Denzel Washington.
PM Nowak (ur. 1977)
Językoznawca, repatriant, tłumacz. Po latach tułaczki po świecie zamieszkał na warszawskiej Ochocie, by w pełni poświęcić się pisaniu. Ani żadnej rzeczy… to jego debiut powieściowy otwierający serię kryminałów o komisarzu Zakrzeńskim i prokuratorze Wilku.
Fot. (c) Filip Wojciechowski
Ksenia Olkusz
Doktor nauk humanistycznych, historyk literatury. Pracuje w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Raciborzu. Redaktor naczelna internetowego czasopisma „Creatio Fantastica”. Zainteresowania badawcze: literatura popularna, głównie polska fantastyka grozy, a także kryminał europejski, sztuki piękne w literaturze oraz kultura Azji Wschodniej (zwłaszcza Japonii). Autorka książek: Materializm kontra ezoteryka. Drugie pokolenie pozytywistów wobec „spraw nie z tego świata” (2007) oraz Współczesność w zwierciadle horroru. O najnowszej polskiej fantastyce grozy (2010). Publikacje m.in. w „Orbis Linguarum”, „Przeglądzie Orientalistycznym”, „Studia Slavica” i „Literaturze Ludowej”.
Wojciech Orliński (ur. 1969)
Dziennikarz, pisarz i publicysta. Od 1997 pracuje w "Gazecie Wyborczej". Znawca kultury popularnej. Autor książki Co to są sepulki? Wszystko o Lemie wydanej w 2007 oraz opowiadań science fiction opublikowanych w „Nowej Fantastyce”. Mieszka w Warszawie.
Janina Paradowska (ur. 1942)
Publicystka polityczna związana z tygodnikiem „Polityka” i radiem TOK FM, prowadzi program Puszka Paradowskiej w Superstacji. Jest absolwentką wydziału polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracę dziennikarską rozpoczęła w „Kurierze Polskim” pod koniec lat 60., pisząc reportaże społeczne. Od 1991 roku jest komentatorką polityczną tygodnika "Polityka". Zainicjowała cykl spotkań pod nazwą Salony „Polityki”, na których gości czołowych polityków, biznesmenów, przedstawicieli mediów i świata kultury. Zdobyła między innymi tytuł Najlepszego Dziennikarza Roku 2002 - Grand Press. Jurorka Nagrody Wielkiego Kalibru.
Fot. Polityka
Elżbieta Pawlak-Hejno
Z wykształcenia polonistka, pracuje w Zakładzie Komunikacji Społecznej na Wydziale Politologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Współredaktorka książek Radio a a społeczeństwo oraz Etyka dziennikarstwa. Główne zainteresowania badawcze: prasa polska do 1914 roku i retoryka. W wolnym czasie lubi pomagać w śledztwach Rudolfowi Heinzowi i Zydze Maciejewskiemu oraz śledzić losy mieszkańców Fjällbacki.
Tomasz Sekielski (ur. 1974)
Reporter, dziennikarz śledczy, dokumentalista, sprawozdawca parlamentarny. Współtworzył wiele popularnych programów telewizyjnych nadawanych w TVN i TVN24, m.in. "Fakty", "Prześwietlenie", "Teraz my!", "Czarno na białym". Od stycznia 2013 roku prowadzi w TVP1 autorski program Po prostu. Laureat najważniejszych nagród dziennikarskich i telewizyjnych. Jest twórcą filmów dokumentalnych "Władcy marionetek" oraz "8.38". Jako autor książek sensacyjnych zadebiutował wydaną w 2012 roku przez REBIS powieścią Sejf, niebawem ukaże się jego kontynuacja - Obraz kontrolny.
Fot. www.rebis.com.pl
Marcin Sendecki (ur. 1967)
Poeta, dziennikarz. W latach 80. i 90. związany z pismem "bruLion". Obecnie pracuje w dziale kultury tygodnika "Przekrój". Debiutował w 1992 tomem Z wysokości. Opublikował kilka tomów wierszy, wraz z Marcinem Świetlickim i Marcinem Baranem zredagował w 1997 antologię Długie pożegnanie. Tribute to Raymond Chandler. Wydał tom wierszy 22 (2009). Ostatnio, znowu z Marcinem Baranem i Marcinem Świetlickim, zredagował antologię wierszy Żegnaj, laleczko. Wiersze noir. Mieszka w Warszawie.
Fot. Max Pflegel
Grzegorz Sowula (ur. 1954)
Z wykształcenia grafik i projektant książkowy. Edytor, tłumacz, publicysta. W latach 1976-2000 przebywał w Wlk. Brytanii i Niemczech. Współtworzył emigracyjne wydawnictwo Puls (Londyn), pracował w Deutsches Polen-Institut (Darmstadt). Dyrektor biura organizacyjnego projektu Polska 2000, w latach 2000-2011 dziennikarz „Rzeczpospolitej”, od czerwca 2010 r. redaktor naczelny „Notesu Wydawniczego”. Publikuje w prasie branżowej (m.in. „Magazyn Literacki”, „2+3d”), współpracuje z wieloma wydawnictwami i Polskim Radiem. Od października 2011 r. redaktor publikacji Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Juror Nagrody Wielkiego Kalibru.
Fot. Max Pflegel
Martyna Steckiewicz
Doktorantka kulturoznawstwa na Wydziale Kulturoznawstwa i Filologii w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Współpracuje z Centrum Kultury Jidysz w Warszawie i jest autorką przekładów tekstów z języka jidysz.
W pracy naukowej zajmuje się przede wszystkim zjawiskami zachodzącymi w obszarze kultury popularnej. Autorka pracy magisterskiej poświęconej obrazowi kultury żydowskiej oraz sposobom wykorzystania języka jidysz w kryminale retro. Przy tej okazji analizowała także obraz przeszłości wyłaniający się z retro-światów przedstawionych oraz badała zjawisko nostalgii za pięknym utraconym światem międzywojnia.
Fot. Katarzyna Kalinowska
Maciej Szostak
Dr hab. prof. nadzw. UWr. Absolwent studiów filozoficznych i prawniczych. Na Wydziale Nauk Społecznych UWr. ukończył studia doktoranckie nauk o polityce, filozofii i socjologii oraz na Wydziale Prawa i Administracji UWr. doktoranckie studia nauk prawnych. Odbył staże naukowe na Ruhr-Universität Bochum oraz Universität Leipzig w Niemczech. Jego zainteresowania badawcze związane są między innymi z zagadnieniami: taktyki kryminalistycznej (w szczególności psychologii kryminalnej), metodologii badań kryminalistycznych (w szczególności badań pismoznawczych), a także antropologii filozoficznej oraz filozofii prawa karnego. W tym zakresie opublikował kilkadziesiąt różnych prac o charakterze naukowym oraz popularnonaukowym, w tym „Sekty destrukcyjne. Studium metodologiczno-kryminalistyczne” i „Profilowanie kryminalistyczne”.
Marcin Świetlicki
Poeta, prozaik, muzyk. Zadebiutował tomem poetyckim Zimne kraje (1992), autor wielu świetnie przyjmowanych przez czytelników i krytyków książek poetyckich. W 2011 roku ukazało się ich zbiorowe wydanie, zatytułowane Poezje, a w 2013 roku Wydawnictwo EMG opublikowało nowy tomik poety: Jeden. Jako autor tekstów i wokalista współpracuje przede wszystkim z zespołem Świetliki (ostatnia płyta zespołu to – Las putas melancolicas z udziałem aktora polskiego, Lindy Bogusława). Stworzył trylogię kryminalną z główną postacią mistrza: Dwanaście (2006, Nagroda Wielkiego Kalibru), Trzynaście (2007), Jedenaście (2008, Literacka Nagroda Gdynia), która w 2011 roku ukazała się w tomie zbiorowym o tytule Powieści. Wraz z Gają Grzegorzewską i Irkiem Grinem napisał pastisz powieści kryminalnej Orchidea (2009). Jeden z ojców-założycieli Stowarzyszenia Miłośników Kryminału i Powieści Sensacyjnej „Trup w szafie”. Mieszka w Krakowie.
Mgr Agata Thannhäuser
Doktorantka w Katedrze Medycyny Sądowej, antropolog. Interesuje się zarówno identyfikacją szczątków ludzkich jak i prowadzi badania nad obiektywną oceną wieku osób nieletnich prezentowanych w materiałach o charakterze pornograficznym. Przeprowadza oględziny szczątków ludzkich na zlecenie organów ścigania oraz bierze udział w ekshumacjach, współpracując m.in. z Instytutem Pamięci Narodowej.
Bogdan Trocha (ur. 1963)
Filozof i literaturoznawca, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Zielonogórskiego, kierownik Pracowni Mitopoetyki i Filozofii Literatury, organizator i kierownik naukowy cyklicznej konferencji Fantastyczność i Cudowność. Zajmuje się badaniami nad współczesną literaturą popularną i mitopoetyką w perspektywie antropologicznej i filozoficznej.
Dorota Wojda (ur. 1971)
Historyczka i teoretyczka literatury. Studiowała polonistykę i filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie pracuje w Katedrze Teorii Literatury na Wydziale Polonistyki. Miłośniczka podróży na Bliski Wschód i kryminałów. Naukowo zajmuje się związkami literatury z władzą, performatyką i postkolonializmem. Autorka kilkudziesięciu artykułów opublikowanych m.in. w „Dialogu”, „Pograniczach”, „Pamiętniku Literackim”, „Tekstach Drugich”, „Przestrzeniach Teorii”.
Mieszka w Krakowie.
Marcin Wroński – prozaik, dziennikarz, redaktor. Debiutował zbiorem opowiadań Udo Pani Nocy (1992), pisał prozę postmodernistyczną, fantastykę, książki dla dzieci. Jego wielką pasją literacką jest pisanie o dawnym Lublinie, czego dał wyraz w Piękne jesteście przyjaciółki moje i w serii kryminałów retro o komisarzu Maciejewskim: w Morderstwie pod cenzurą (2007, książka nominowana do Nagrody Wielkiego Kalibru) oraz w Kinie „Venus” (2008, książka zgłoszona do Paszportu „Polityki”). W 2010 roku ukazał się jego kryminał Officium Secretum, w 2011 trzecia część cyklu o komisarzu Maciejewskim, A na imię jej będzie Aniela, w 2012 kolejna – Skrzydlata trumna, w 2013 najnowsza – Pogrom w przyszły wtorek. Mieszka w Lublinie.
Violetta Wróblewska
Adiunkt w Zakładzie Folklorystyki i Literatury Popularnej Instytutu Literatury Polskiej UMK w Toruniu. Zajmuje się folklorem, literaturą dziecięcą oraz kulturą i literaturą popularną, szczególnie literaturą kryminalną. Jest autorką książek: Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku (2003), Z zagadnień kultury popularnej (2007), Ludowa bajka nowelistyczna (
Udostępnij