Goście

Autor: Tomasz Daniel Dobek
Data publikacji: 16 października 2011

 

 


 

 

 

Marcin BaranMarcin Baran (ur. 1963)

Poeta, eseista, dziennikarz, absolwent polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 80. i 90. związany z pismem „brulion”. Debiutował w 1990 roku tomem Pomieszanie. Opublikował wiele tomików wierszy, tom prozy poetyckiej Prozak liryczny, wraz z Marcinem Świetlickim i Marcinem Sendeckim zredagował antologie Długie pożegnanie. Tribute to Raymond Chandler (1997) i Żegnaj laleczko. Wiersze noir (2010). Pracował między innymi w redakcji tygodnika „Przekrój” i w Instytucie Książki. W 2008 roku opublikował tom wierszy Mistyka i zmysły, w 2012 - Niemal całkowita utrata płynności. Za ten ostatni tomik został uhonorowany Nagrodą Poetycką Silesius. Juror Nagrody Wielkiego Kalibru. Mieszka w Krakowie.

Fot. Adrian Fichmann/EMG

 

 


 

 

Witold BereśWitold Bereś (ur. 1960)

Dziennikarz, autor książek oraz scenarzysta i producent filmowy. W latach 90. współpracował z "Tygodnikiem Powszechnym". Krótko był szefem publicystyki w TVP 1. Przez lata związany z radiem RMF, na łamach "Gazety Wyborczej" publikował satyryczne felietony pisane wspólnie z Jerzym Skoczylasem. Wraz z Kazimierą Szczuką i Tomaszem Łubieńskim prowadził magazyn kulturalny Dobre książki. wspólnie z Arturem Więckiem założył firmę producencką Bereś & Baron Media Productions, która realizuje programy dla telewizji. Więcek i Bereś wspólnie nakręcili także kilka filmów (Anioł w Krakowie, Zakochany Anioł). Juror Nagrody Wielkiego Kalibru.

 

 

 


 

 

BondaKatarzyna Bonda (ur. 1977)

Autorka bestsellerowych powieści kryminalnych. Do polskiego kryminału wprowadziła postać profilera: trylogia o psychologu policyjnym Hubercie Meyerze (Sprawa Niny Frank, Tylko martwi nie kłamią, Florystka), w 2014 roku zapoczątkowała „tetralogię żywiołów” o profilerce Saszy Załuskiej (Pochłaniacz – POWIETRZE, w przygotowaniu: Okularnik – ZIEMIA, Lampiony – OGIEŃ, Czerwony Pająk – WODA). Autorka książek dokumentalnych Zbrodnia niedoskonała i Polskie morderczynie. Założycielka szkoły pisania www.maszynadopisania.pl. Ukończyła dziennikarstwo na UW i scenariopisarstwo na PWSFTViT.

Fot. Anna Powierża/Vers24

 

 


 

 

Piotr BratkowskiPiotr Bratkowski (ur. 1955)

Poeta, prozaik, krytyk literacki i publicysta. Na łamach prasy literackiej zadebiutował w roku 1975. W latach 80. popularność przyniosły mu felietony o muzyce rockowej publikowane w miesięczniku "Literatura". W 1989 roku otrzymał za nie nagrodę artystyczną im. Stanisława Wyspiańskiego. Od 1990 roku pracuje jako redaktor i dziennikarz, m.in. w "Gazecie Wyborczej", "Newsweeku" i "Rzeczpospolitej". Autor między innymi tomu wierszy Wiersze stare i nowe (2003, Oficyna 21) oraz zbioru felietonów Prywatna taśmoteka (2003, Lampa i Iskra Boża). Juror Nagrody Wielkiego Kalibru. Mieszka w Warszawie.

 

 


 

 

brzostekDariusz Brzostek

Filolog, kulturoznawca, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa UMK w Toruniu. Zajmuje się głównie estetyką grozy, antropologią kultury współczesnej, twórczością Stanisława Lema oraz psychoanalitycznymi kontekstami twórczości literackiej i muzycznej. Uprawia sound studies oraz field recording. Autor monografii Literatura i nierozum. Antropologia fantastyki grozy (Toruń 2009) oraz Nasłuchiwanie hałasu. Audioantropologia między ekspresją a doświadczeniem (Toruń 2014). Obecnie przygotowuje książki Potworna wiedza. Horror w badaniach kulturowych i Wola nie-wiedzy. Horror postmodernistyczny czy groza ponowoczesności?. Prowadzi blog: http://molokmun.blogspot.com/.

 

 


 



Wojciech ChmielarzWojciech Chmielarz (ur. 1984)

Dziennikarz. Publikował m.in. w „Pulsie Biznesu”, „Pressie”, „Nowej Fantastyce” i „Polityce”. Redaktor naczelny serwisu internetowego niwserwis.pl, zajmującego się tematyką przestępczości zorganizowanej, terroryzmu i bezpieczeństwa międzynarodowego. Jest autorem trzech książek z serii kryminałów o komisarzu Mortce. Dwukrotnie nominowany do Nagrody Wielkiego Kalibru (za Podpalacza w 2013 i Farmę lalek w 2014 roku). TVN przygotowuje film fabularny na podstawie jego drugiej książki, Farmy lalek.

 

 

 


 

 

 

Mariusz CzubajMariusz Czubaj (ur. 1969)

Pisarz, antropolog kultury i wykładowca w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Autor książek: Biodra Elvisa Presleya. Od paleoherosów do neofanów (2006), W stronę miejskiej utopii (2007), (razem z Wojciechem J. Bursztą) Krwawa setka. 100 najważniejszych powieści kryminalnych (2007) oraz Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne (Oficynka, 2010). W duecie z Markiem Krajewskim napisał dwa kryminały z nadkomisarzem Paterem: Aleja samobójców (2008, W.A.B.) i Róże cmentarne (2009, W.A.B.). Jest też autorem kryminałów o profilerze Rudolfie Heinzu: 21:37 (2008), za którą otrzymał Nagrodę Wielkiego Kalibru, Kołysanki dla mordercy (2011) oraz Zanim znowu zabiję (2012). W zeszłym roku ukazała się nowa powieść pisarza, Martwe popołudnie (2014).

Fot. Grzegorz Press

 

 


 

 

Ryszard Ćwirlej

Ryszard Ćwirlej (ur. 1964)

Pochodzi z Piły, mieszka obecnie na wsi niedaleko Poznania. Z wykształcenia malarz i socjolog. Tuż po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Śląskim rozpoczął pracę reporterską w ośrodku TVP w Katowicach, a później w TVP Poznań. Od 2010 roku jest szefem programowym poznańskiego Radia Merkury.
Dotąd wydał sześć powieści kryminalnych, których akcja rozgrywa się w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku w realiach schyłkowego PRL-u. Bohaterami książek Upiory spacerują nad Wartą, Trzynasty dzień tygodnia, Ręczna robota, Mocne uderzenie, Śmiertelnie poważna sprawa i Błyskawiczna wypłata są poznańscy milicjanci, nic więc dziwnego, że autor uważany jest przez krytyków za twórcę gatunku literackiego nazywanego „powieścią neomilicyjną”.

 

 


 

 


Konrad Dominas

 

Konrad Dominas

Doktor, adiunkt na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej  Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Filolog klasyczny i informatyk. Autor i współautor prac dotyczących recepcji mitu i literatury antycznej w nowych mediach oraz w kulturze współczesnej. Jego badania naukowe dotyczą przede wszystkim kwestii metodologicznych – mechanizmów odpowiedzialnych za uobecnianie się grecko-rzymskiej literatury i kultury. Organizator międzynarodowej konferencji „Antyk w literaturze i kulturze popularnej”.

 

 

 


 

 

 

Artur Domosławski (ur. 1967)

Artur DomosławskiReporter „Polityki“, autor non-fiction; w latach 1991-2011 w „Gazecie Wyborczej”. Pisze o krajach globalnego Południa: Ameryce Łacińskiej, Afryce, Bliskim Wschodzie. Był stypendystą Knight Fellowships w Uniwersytecie Stanforda oraz Remarque Institute w Uniwersytecie Nowojorskim. Opublikował książki: Chrystus bez karabinu (1999) – o kontrowersjach pontyfikatu Jana Pawła II; Świat nie na sprzedaż (2002) – zbiór rozmów, reportaży i esejów o ruchu alterglobalistycznym; Gorączka latynoamerykańska (2004) – o Ameryce Łacińskiej w epoce zimnej wojny i pierwszych latach po; Ameryka zbuntowana (2007) - siedemnaście dialogów o ciemnych stronach „imperium wolności“, głośną biografię Kapuściński non-fiction (2010), tłumaczoną na wiele języków oraz Śmierć w Amazonii (2013) - reporterski tryptyk demaskujący zbrodnie i brutalne mechanizmy działania wielkiego biznesu w Brazylii, Ekwadorze i Peru. Obecnie pracuje nad książką Wykluczeni, która ukaże się w 2016 r.
Niektóre nagrody i wyróżnienia:
- „Książka Lata 2002“ Biblioteki Raczyńskich w Poznaniu za Świat nie na sprzedaż;
- Warszawska Premiera Literacka za Gorączkę latynoamerykańską (grudzień 2004);
- Nagroda im. Beaty Pawlak dla autorów przybliżających inne kultury za Amerykę zbuntowaną (2008);
- nagroda Krajowego Klubu Reportażu za biografię Ryszarda Kapuścińskiego (2010);
- Grand Press - Dziennikarz Roku 2010 (również za biografię Kapuścińskiego).

Fot. Andrzej Georgiew

 

 


 

 

Robert DudzińskiRobert Dudziński

Doktorant w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, w 2014 roku obronił pracę magisterską pt. Produkcje sensacyjno-kryminalne Telewizji Polskiej w latach 1965–1989. Członek Stowarzyszenia Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster”. Jego zainteresowania badawcze oscylują wokół problemów genologii, kultury masowej PRL-u i III RP oraz ludologii. Publikował w „Kulturze Popularnej” oraz w tomach zbiorowych, w tym: Dziedzictwo romantyczne. O (nie)obecności romantyzmu w kulturze współczesnej (Katowice 2013), Wybory popkultury. Relacje kultury popularnej z polityką, ideologią i społeczeństwem (Wrocław 2014) czy Bękarty X muzy. Filmowe adaptacje materiałów nieliterackich (Wrocław 2015).

 

 


 

Anna Gemra

Profesor Uniwersytetu Wrocławskiego, literaturoznawczyni. Kierownik Pracowni Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Członek Jury Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego. Redaktor naczelna rocznika „Literatura i Kultura Popularna”. Główne zainteresowania naukowe: literatura i kultura XIX wieku; kultura i literatura popularna (szczególnie science fiction, horror, fantasy, sensacja, kryminały). Większość publikacji poświęcona tej tematyce, w tym hasła w pierwszej polskiej pracy encyklopedycznej poświęconej literaturze popularnej – Słowniku literatury popularnej (1997; 2006) Autorka książek: Kwiaty zła na miejskim bruku. O powieści zeszytowej XIX i XX wieku oraz Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, wampir i Monstrum Frankensteina w wybranych utworach.

 

 


 

Jan Gołębiowski (ur. 1976)

Jan GołębiowskiPsycholog kryminalny, biegły sądowy. Absolwent Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, ukończył studium podyplomowe dla biegłych sądowych na Uniwersytecie Śląskim, a także odbył kurs w Stowarzyszeniu Psychologów Sądowych w Polsce dotyczący opiniowania na potrzeby procesowe.

Brał udział w licznych kursach specjalistycznych w kraju i zagranicą, między innymi: „Prowadzenie debriefingu” (kurs organizowany przez Komendę Główną Policji), „Facylitacja pracy w grupie, proces grupowy” (Peacemaker Institute, Montague, Massachusetts, USA). W latach 2005-2008 pracował jako psycholog w Sekcji Psychologów Komendy Stołecznej Policji.

Od 2004 roku prowadzi zajęcia fakultatywne w SWPS.

W lipcu 2010 roku założył Centrum Psychologii Kryminalnej. Występuje w roli biegłego sądowego, jest wpisany na listę biegłych w Sądzie Okręgowym w Warszawie. Obecnie pracuje na Oddziale Psychiatrii Sądowej Mazowieckiego Specjalistycznego Centrum Zdrowia.

Jest członkiem Warszawskiego Oddziału Terenowego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, przez dwie kadencje był członkiem zarządu, koordynował Zespół Psychologii Śledczej.

Należy do Stowarzyszenia Psychologów Sądowych w Polsce. Jako reprezentant Polskiego Stowarzyszenia Studentów i Absolwentów Psychologii uczestniczył w pracach nad Ustawą o Zawodzie i Samorządzie Zawodowym Psychologów.

fot. K. Serafin /www.profilowaniekryminalne.net/




 

 

Irek GrinIrek Grin (ur. 1969)

Pisarz, fotograf, redaktor. Autor cyklu książek sensacyjno-szpiegowskich Szerokiej drogi, Anat (2002) i Szkarłatny habit (2004). Ponadto twórca thrillera Pamiętnik diabła (2002) i powieści Ze złości (2003). Współautor (wraz z Anis D. Pordes) książki Ich Miasto (2004). Jeden z ojców założycieli oraz prezes Stowarzyszenia Miłośników Kryminału i Powieści Sensacyjnej "Trup w szafie". Opowiadaniem Bezpański pies rozpoczął kolejny cykl książek o nowym bohaterze, Józefie Marii Dyduchu, byłym zakonniku, obecnie prywatnym detektywie o specjalności - rozwody. Józef Maria Dyduch powraca w powieści Pan Szatan (2007). A następnie pojawia się w pastiszu kryminału Orchidea (2009) napisanym do spółki z Gają Grzegorzewską i Marcinem Świetlickim. Mieszka w Krakowie.

Foto © Dmitrij Szewionkow-Kismiełow

 

 


 

 

Gaja Grzegorzewska (ur. 1980)

Autorka i miłośniczka kryminałów. Absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Adeptka brazylijskiej sztuki walki – capoeiry. Twórczyni cyklu o prywatnej detektywce Julii Dobrowolskiej. Debiutowała w 2006 roku powieścią Żniwiarz (Wydawnictwo EMG), w następnym roku opublikowała kryminał Noc z czwartku na niedzielę (Wydawnictwo EMG), a w 2010 – Topielicę (Wydawnictwo EMG), za którą zdobyła Nagrodę Wielkiego Kalibru 2011. W 2012 roku ukazał się Grób - kolejna część przygód Dobrowolskiej. Współautorka, wraz z Irkiem Grinem i Marcinem Świetlickim, pastiszu powieści kryminalnej Orchidea (2009, Wydawnictwo EMG). W 2014 roku opublikowała najnowszą powieść, Betonowy pałac (Wydawnictwo Literackie). Mieszka w Krakowie.

 

 

 


 

 

Marta Guzowska (ur. 1967)

Marta GuzowskaPlanuje przeżyć dziewięć żyć, jak kot. Na razie zrealizowała plan na trzy: jest archeologiem, pisarką i mamą.
Jako archeolog od 15 lat pracuje w Troi, na legendarnym stanowisku odkrytym przez Heinricha Schliemanna (i, niestety, gruntownie przez tegoż zniszczonym). 
Jako pisarka opublikowała powieść kryminalną Ofiara Polikseny (2012), której akcja toczy się na wykopaliskach archeologicznych w Troi. Zawsze jej przeszkadzało, że praca archeologów przedstawiana jest w stylu Indiany Jonesa, wiec postanowiła sama opowiedzieć, jak jest naprawdę. Powieść została uhonorowana Nagrodą Wielkiego Kalibru. W 2013 roku ukazała się kolejna książka z tym samym głównym bohaterem, antropologiem Mario Yblem, Głowa Niobe, a w 2015 roku najnowsza - Wszyscy ludzie przez cały czas.
A jako mama…. Jej mottem są słowa słynnej amerykańskiej autorki horrorów Shirley Jackson: kiedy ma się dzieci, pisanie powieści kryminalnych to konieczność, bo cały czas ma się ochotę kogoś zamordować.

 

 





Anita Has-Tokarz

Doktor nauk humanistycznych, literaturoznawca, specjalność: komunikacja kulturowa. Prowadzi badania w zakresie funkcjonowania książki dla dzieci i młodzieży w przestrzeni wielomedialnej oraz kultury czytelniczej, medialnej i informacyjnej młodego pokolenia. Szczegółowe problemy badawcze dotyczą: literatury popularnej, literatury strachu dla dzieci i młodzieży, rynku książki i mediów dla młodych odbiorców,  celebrytyzacji przestrzeni medialnej dla dzieci, edukacji medialnej i informacyjnej młodego pokolenia. Autorka monografii Horror w literaturze współczesnej i filmie (2010), współredaktorka tomów: Around the book, the library and information – current state – challenges – perspective. Studies and Esseys (2014) i Homo legens czy homo consumens? Czytelnik i książka w XXI wieku (2014). Zatrudniona w Zakładzie Kultury Informacyjnej i Czytelnictwa UMCS w Lublinie.


 


 

 

 

David Hewson (ur. 1952)

Bestsellerowy brytyjski pisarz znany na całym świecie ze znakomitych pomysłów fabularnych i doskonale skonstruowanych powieści, których akcja rozgrywa się w stolicach europejskich krajów. W wieku siedemnastu lat porzucił naukę i zaczął pracę w lokalnej gazecie w północnej Anglii, później współpracował już m.in. z „The Times” i „The Independent”. Do 2009 roku był członkiem zarządu Międzynarodowego Związku Pisarzy Thrillerów. Zadebiutował w 1986 roku powieścią Shanghai Thunder i od tego czasu opublikował ponad dwadzieścia książek, w tym trzy na podstawie duńskiego serialu, znanego w Polsce pod tytułem Dochodzenie.

fot. © Mark Bothwell, biogram: marginesy.com.pl

 

 


 

 

Joanna Jodełka (ur. 1973)

Ukończyła Wydział Historii Sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i związała się z tym miastem. Pisarka, historyk sztuki, pisuje też scenariusze filmowe. Kobieta wielu talentów - w przeszłości prowadziła hotel, restaurację i sklep z kosmetykami. Była twarzą reklamową jednego z poznańskich domów towarowych. Za swój debiut literacki - powieść kryminalną Polichromia. Zbrodnia o wielu barwach - została wyróżniona Nagrodą Wielkiego Kalibru w 2010 roku. Jest autorką powieści kryminalnych dla młodzieży, m.in.: Ars Dragonia, Grzechotka, Kamyk. Otrzymała stypendia literackie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej. Joanna Jodełka pisze także wiersze i piosenki. Znaleźć je można na blogu autorki: www.jodelkalka.blogspot.com.

Źródło: fldd.pl

 

 


 

 

Paweł Kaczyński

Paweł KaczyńskiProfesor Uniwersytetu Wrocławskiego, historyk literatury, pracuje w  Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego; zajmuje się literaturą i kulturą oświecenia oraz literaturą popularną XIX-XXI wieku, prowadzi wykłady i seminaria magisterskie z zakresu literatury sensacyjnej. Główne prace: Niedokończona podróż. Proza Tomasza Kajetana Węgierskiego. Studia i przekroje (2001), Rodzina w literaturze stanisławowskiej. Motywy – konwencje – poglądy (2009) oraz liczne artykuły w tomach zbiorowych i czasopismach (m. in. „Pamiętnik Literacki”, „Wiek Oświecenia”, „Napis”, „Prace Polonistyczne”, „Prace Literackie”). Ostatnio opublikował: O powieści „neomilicyjnej”, [w:] Literatura i kultura popularna. Badania i metody, pod red. A. Gemry i A. Mazurkiewicza, Wrocław 2014.

 

 


 

 

Szymon Kloska

 

Szymon Kloska

Pracownik Instytutu Książki. Razem z Tomaszem Pindlem prowadzi w RMF Classic audycję "Piątka z literatury", wspólnie też tworzą blogi "Poczytane" i "Noble i buble" (oczywiście o książkach). Współprowadzi (z Antoniną Turnau) książkowy modul programu "WOK - wszystko o kulturze" w TVP2. Pisuje głównie do miesięcznika "Bluszcz". Wielokrotnie karany.

Fot. Danuta Węgiel

 

 

 

 


 

 

 

Joanna Kokot

kokotStudia anglistyczne ukończyła na Uniwersytecie Gdańskim, gdzie także doktoryzowała się i habilitowała. Obecnie pracuje na stanowisku profesora w Katedrze Filologii Angielskiej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Jej główny zakres zainteresowań obejmuje literaturę angielską przełomu XIX i XX wieku, szczególnie tak zwaną literaturę popularną. Zajmuje się również twórczością J.R.R. Tolkiena, któremu poświęciła kilka artykułów, jest też autorką przekładów prac poświęconych temu pisarzowi - są to między innymi Droga do Śródziemia Toma Shippeya, Tolkien. Człowiek i mit Josepha Pearce’a, zbiór szkiców Tolkien. Księga pamiątkowa, a także esej samego Tolkiena O baśniach. Najważniejsze publikacje książkowe to: Tekst w tekście. Studia o wierszach w prozie narracyjnej (1992), Gry z czytelnikiem w twórczości Rudyarda Kiplinga (1993), Kronikarz z Baker Street. Strategie narracyjne w utworach Conan Doyle’a o Sherlocku Holmesie (1999), „This Rough Magic”. Studies in Popular Literature (2004) oraz W świetle gazowych latarni. O prozie „gotyckiej” przełomu XIX i XX wieku (2013).

 

 


 

 

Rafał Kosik (ur. 1971)

Rafał Kosikk„Niedokończony architekt”, pisarz, publicysta i scenarzysta, współwłaściciel wydawnictwa Powergraph. Pisze od pierwszych klas szkoły podstawowej, zadebiutował jednak dopiero w 2001 roku na łamach „Nowej Fantastyki” opowiadaniem Pokoje przechodnie. Po kilkudziesięciu opowiadaniach w „Nowej Fantastyce” i „Science Fiction” przyszedł czas na debiut powieściowy – w 2003 roku ukazała się książka Mars. Jego kolejna powieść Vertical była nominowana do Nagrody im. Janusza A. Zajdla i zwyciężyła w plebiscycie Nautilus 2006, a za Kameleona otrzymał nagrodę główną Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego, Nagrodę im. Janusza A. Zajdla oraz Nagrodę Sfinksa, czyli komplet nagród fantastycznych!

Największą popularność przyniósł mu cykl 13 powieści science fiction dla młodzieży „Felix, Net i Nika”, a także wyjątkowe książki Amelia i Kuba. Godzina duchów oraz Kuba i Amelia. Godzina duchów jedna historia opowiedziana z punktu widzenia dwojga bohaterów. Dzięki temu czytelnicy mogą zdać sobie sprawę z tego, że różni ludzie mogą zupełnie inaczej oceniać czy interpretować te same zdarzenia.

Gdzieś od połowy 2007 roku próbuje określać się jako full-time writer. O swoim pisaniu mówi: „piszę z potrzeby opowiadania historii. Uważam jednak, że czytanie przede wszystkim powinno być przyjemnością. Jeśli historia ma być nudna, lepiej jej w ogóle nie pokazywać światu."

 

zdj. zikistudio.com, źródło opisu: fldd.pl

 

 


 

 

 

kraskaMariusz Kraska (ur. 1970)

Dr hab., pracownik Katedry Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego oraz wykładowca akademicki w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Elblągu. Autor kilkudziesięciu artykułów publikowanych w czasopismach i wydawnictwach zbiorowych, a także monografii Na tropie Szakala. Gry fikcją w political fiction oraz Prosta sztuka zabijania. Figury czytania kryminału uznanej w 2014 r. w konkursie zorganizowanym przez Fundację im. Stanisławy Fleszarowej-Muskat za najlepszą polską książkę naukową poświęconą literaturze i kulturze popularnej.

 

 


 

 

Agnieszka Kruszyńska

Kruszyńska

Adiunkt na Wydziale Filologii Polskiej Akademii Humanistycznej im. A. Gieysztora. Zainteresowania: dawność kulturowa, literatura i kultura popularna, pamięć jako kategoria w literaturze, literatura dla dzieci i młodzieży, dydaktyka polonistyczna. Autorka studium Średniowieczność w literaturze i kulturze XX wieku. Propozycje badawcze (2008) oraz licznych artykułów, m.in.: Literatura popularna a kwestie społeczne. Przykład twórczości Tadeusza Dołęgi-Mostowicza; Bajki dla dorosłych jako zjawisko w kulturze popularnej. Szkic na przykładzie telewizyjnego cyklu autorstwa J. Wilińskiej, A. Nowickiego i F. Dereckiego; Literatura i kultura popularna – czy gorsze w szkole?
Opowieść na odświeżenie ducha. Wokół refleksji C.S. Lewisa o baśniach
; The Sense of Unity and the Category of Unity. Tolkien’s “The Lord of the Rings” in the Context of Medieval Epic; Trzej Królowie w maju, czyli motywy (quasi-)religijne w skeczach kabaretowych; Oddawanie głosu pamięci. Uwagi na marginesie „Wysokiego Zamku” Stanisława Lema; Trylogia Stanisława Pagaczewskiego w kontekście kultury popularnej; Średniowieczność w kulturze popularnej – na wybranych przykładach.

 

 

 


 

 

KubickaHalina Kubicka

Doktor nauk humanistycznych, historyk literatury. Jej zainteresowania naukowe związane są z problemami kultury popularnej; w szczególności są to: literackie i filmowe modele czasoprzestrzenne oraz schematy i klisze fabularne ujmowane w perspektywie genologicznej.  Współpracuje z Pracownią Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów Uniwersytetu Wrocławskiego. Jest redaktorem wydawniczym oraz nauczycielem języka polskiego w liceum ogólnokształcącym.

 

 


 

 

Borys LankoszBorys Lankosz

Absolwent wydziału reżyserii PWSFTviT w Łodzi. Reżyser filmowy, autor filmów dokumentalnych i krótkometrażowych. W 2001 roku zrealizował swój pierwszy film dokumentalny Rozwój. Został za niego nagrodzony na Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie i San Francisco. Jego kolejny film Polacy Polacy uczestniczył w festiwalach w Lipsku, Rzymie i Guangzhou. W roku 2004 powstał jego kolejny film - dramat psychologiczny pt: Kazimierz zamknięty, a w 2014 roku najnowszy - kryminał Ziarno prawdy na podstawie powieści Zygmunta Miłoszewskiego.

 

Fot. Max Pflegel

 

 

 


 

 

Jakub Z. Lichański (ur. 1946)

lichanskiProfesor zwyczajny, pracownik Uniwersytetu Warszawskiego, specjalista w zakresie retoryki, historii kultury i literatury do końca XVIII w., także literatury powszechnej i popularnej. Wydał m.in.: Retoryka od średniowiecza do baroku (1992), Retoryka od renesansu do współczesności (2000), Retoryka w Polsce (2003), Retoryka: Historia – Teoria – Praktyka (2007); należy do grona autorów haseł w Historisches Wörterbuch der Rhetorik (1992-2012). Autor monografii Łukasza Górnickiego, Jana Parandowskiego, Hermanna Brocha, Johna Ronalda Reuela Tolkiena; wydał m.in. antologię staropolskich traktatów na temat wojny morskiej Ramię króla na morzu (1984); jako współautor przygotował polskie wydanie R.E. Volkmanna Retoryka Greków i Rzymian (1993, 1995); redaktor polskiego wydania pracy Waltera Josta i Wendy Olmsted Retoryka i krytyka retoryczna. Kompendium retoryczne (2012). Autor artykułów na temat retoryki i krytyki retorycznej, literatury staropolskiej, popularnej, kancjonałów, twórczości H. Brocha, J.R.R. Tolkiena, R.E. Volkmanna. Jest członkiem m.in. The International Society for the History of Rhetoric, Polskiego Towarzystwa Filologicznego, Towarzystwa Przyjaciół Historii. Redaktor naczelny kwartalnika Forum Artis Rhetoricae.

 


 

 

 

Marcin Maruta (ur. 1969)
Prawnik. Zawodowo zajmuje się prawem autorskim, zarówno prowadząc kancelarię, jak i udzielając się jako wykładowca i autor artykułów. W wolnym czasie gotuje półzawodowo. Członek jury Nagrody Wielkiego Kalibru. Mieszka na przemian w Warszawie i Krakowie, oba miasta lubi nadzwyczaj.

 

 

 

 


 

 

Małgorzata Matuszewska

 

Małgorzata Matuszewska

Dziennikarka „Gazety Wrocławskiej”, zajmująca się kulturą w wielu jej przejawach, przede wszystkim życiem teatralnym, muzycznym (najbardziej interesują ją jazz i muzyka dawna) oraz literaturą. W powieściach kryminalnych najbardziej ceni obyczajowe tło wydarzeń.

 

 

 

 

 


 

 

 

Alicja Mazan-Mazurkiewicz

Adiunkt w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego. Naukowo zajmuje się sakrologią literacką, dwudziestowieczną poezją polską i literaturą dziecięcą. Autorka monografii: Inspiracje biblijne w utworach Romana Brandstaettera (Łódź 2003) oraz Liryka ks. Jana Twardowskiego. Spotkanie ze św. Teresą z Lisieux (Łódź 2014) i artykułów zamieszczanych w tomach zbiorowych, „Pamiętniku Literackim”, „Folia Litteraria Polonica”, „Folia Librorum”.

 

 

 

 


 

 

mazurkiewiczAdam Mazurkiewicz

Adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Języka Polskiego i Literatury Uniwersytetu Łódzkiego. Juror Nagrody im. Jerzego Żuławskiego, wieloletni uczestnik Sympozjów Komiksologicznych, organizowanych w ramach Łódzkiego Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier, krytyk literacki związany z internetowymi pismami „Grabarz Polski” i „Creatio Fantastica”, na których łamach przybliża czytelnikom nowości z kręgu polskiej i obcej literatury sensacyjnej, kryminalnej, fantastycznej. 
Naukowo zajmuje się literaturą i kulturą popularną, związkami obiegów kulturowych, przemianami gotycyzmu, sposobami, w jaki kultura popularna asymiluje tradycję i społeczną recepcję postępu technologicznego. Autor monografii O polskiej literaturze fantastycznonaukowej lat 1990-2004 (Łódź 2007) oraz Z problematyki cyberpunku. Literatura - sztuka - kultura (Łódź 2014) i artykułów zamieszczanych w tomach zbiorowych, „Pamiętniku Literackim”, „Literaturze i Kulturze Popularnej”, „Folia Litteraria Polonica”.

 


 

 

 

Prof. Zbigniew Mikołejko (ur. 1951)

Polski filozof religii, eseista. Kierownik Zakładu Badań nad Religią w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN w Warszawie, członek Amerykańskiej Akademii w Rzymie (1996), profesor Warszawskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej im. Bolesława Prusa, wykłada również filozofię i logikę w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania, a także wstęp do wiedzy o religii na Podyplomowym Studium Wiedzy o Kulturze przy Instytucie Badań Literackich PAN. Publikował m.in. na łamach "Borussii", "Dialogu", "Etyki", "Gazety Wyborczej", "Kontekstów", "Literatury na Świecie", "Newsweeka", "Nowych Książek", "Przeglądu Filozoficznego", "Przeglądu Politycznego", "ResPubliki Nowej", "Rzeczpospolitej", "La Sicilia", "Społeczeństwa Otwartego", "Twórczości", "Tygodnika Powszechnego", "Uncaptive Minds". Juror Nagrody Wielkiego Kalibru.

Fot. Krzysztof Łysek

 

 


 

 

Zygmunt Miłoszewski (ur. 1976)

Zygmunt MiłoszewskiProzaik, dziennikarz, autor scenariuszy. Debiutował w 2004 roku na łamach „Polityki" opowiadaniem Historia portfela, potem wydał rozgrywającą się we współczesnej Warszawie powieść grozy Domofon (W.A.B. 2005, II wyd. 2011) i baśń dla dzieci Góry Żmijowe (W.A.B. 2006, przekład ukraiński i serbski: 2010). Na zamówienie Juliusza Machulskiego napisał scenariusz filmowy według Domofonu. Jego powieść kryminalna Uwikłanie (2007) została uhonorowana Nagrodą Wielkiego Kalibru; ukazała się m.in. w Anglii, gdzie spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem. Na jej motywach powstał film w reżyserii Jacka Bromskiego pod tym samym tytułem. Ziarno prawdy (2011) jest kontynuacją Uwikłania - również zostało uhonorowane Nagrodą Wielkiego Kalibru. W 2013 roku ukazał się thriller autora Bezcenny, a w 2014 roku zamknięcie trylogii o prokuratorze Teodorze Szackim - Gniew. W 2015 roku autor został uhonorowany Paszportem "Polityki". Jego powieści są tłumaczone na kilka języków.

Fot. Rafał Komorowski

 

 


 

 

MizuroMarta Mizuro

Krytyk literacki. Laureatka prestiżowej Nagrody im. Ludwika Frydego, przyznawanej przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyki Literackiej (2002). Regularnie publikuje recenzje między innymi w "FA-arcie", "Nowych Książkach", "Przekroju", "Zwierciadle", współpracuje też od dawna z Czytelnią na Onet.pl. Obecnie pracuje w miesięczniku "Odra". Zasiada w jury konkursu o Nagrodę Wielkiego Kalibru. W 2010 roku ukazał się jej debiut kryminalny – powieść Kogo kocham, kogo lubię napisana wspólnie z Robertem Ostaszewskim (W.A.B.), a w 2014 roku ukazała się jej książka Cicha przystań (W.A.B. 2014). Mieszka we Wrocławiu.

Fot. Zosia Zija

 

 


 

 

Marcin MortkaMarcin Mortka (ur. 1976)

Z zawodu nauczyciel, pilot wycieczek, tłumacz. Z zamiłowania pisarz i pasjonat wielkich żaglowców, średniowiecznych krucjat, muzyki rockowej oraz kawy.

Pierwsze opowiadania utrzymane w tematyce fantasy tworzył jeszcze na studiach. Jego poważnym debiutem była jednak wydana w 2003 roku powieść Ostatnia saga. Za swój niedościgniony wzór w dziedzinie literatury uważa Patryka O’Briana, którego powieści pracowicie przekłada na język polski.

Latem zwykle podróżuje – najczęściej do Islandii, gdzie zajmuje się oprowadzaniem wycieczek. Lubi też podobno pracować w ogrodzie i szukać nieprzetartych szlaków pośród puszcz.


Źródło: fldd.pl

 

 


 

 

 

Hakan NesserHåkan Nesser (ur. 1950)

Szwedzki pisarz, trzykrotny zdobywca Nagrody Szwedzkiej Akademii Kryminału dla najlepszej powieści kryminalnej. Debiutował w 1988 roku powieścią Koreografen, ale sławę przyniósł mu dopiero cykl powieści o komisarzu Van Veeterenie. Dziesięciotomowa seria publikowana w latach 1993-2003 zyskała uznanie czytelników w ponad 25 krajach i stała się podstawą serialu telewizyjnego. Nesser jest także autorem pięciotomowego cyklu o inspektorze Gunarze Barbarottim, który rozpoczęła powieść Człowiek bez psa (2006).

Sylwetka pisarza

fot. Dr. Jost Hindersmann

 

 


 

 

 

Agnieszka NierackaAgnieszka Nieracka

Dr hab. nauk humanistycznych, kulturoznawca i filmoznawca, pracownik Zakładu Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zainteresowania badawcze: przemiany kultury popularnej w kontekście metafor technologicznych, dyskursy cielesności w perspektywie gender studies  (ostatnio np. artykuł Feministyczne re-konstrukcje kobiecości. Hannah Höch – Frances Leeming – Lynn Hershman Leeson - 2014), postmodernistyczne kino popularne, kino gatunków. Niegdyś opublikowała nawet książkę Science fiction jako gatunek filmowy. Prócz tetralogii  Alien, wielbi także filmy milicyjne i policyjne. Pisała o nich w tekstach U nas na komendzie (1994) i  Mitologizacja systemu politycznego w polskich filmach kryminalnych (2014). Współredaktorka tomu Media ciało pamięć. O współczesnych tożsamościach kulturowych (2006). Należy do Polskiego Towarzystwa Badań Nad Filmem i Mediami oraz Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego.  

 

 


 

 

 

Janina Paradowska (ur. 1942)

Publicystka polityczna związana z tygodnikiem „Polityka” i radiem TOK FM, prowadzi program Puszka Paradowskiej w Superstacji. Jest absolwentką wydziału polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracę dziennikarską rozpoczęła w „Kurierze Polskim” pod koniec lat 60., pisząc reportaże społeczne. Od 1991 roku jest komentatorką polityczną tygodnika "Polityka". Zainicjowała cykl spotkań pod nazwą Salony „Polityki”, na których gości czołowych polityków, biznesmenów, przedstawicieli mediów i świata kultury. Zdobyła między innymi tytuł Najlepszego Dziennikarza Roku 2002 - Grand Press. Jurorka Nagrody Wielkiego Kalibru.

Fot. Polityka

 

 

 


 

 

Magdalena Parys (ur. 1971)

Pisarka, dziennikarka i poetka. Jako dziecko wyemigrowała z rodziną do Berlina Zachodniego. Przez kilka lat zajmowała się pracą naukową z dziedziny studiów porównawczych, którą zarzuciła na rzecz pisania. Promotorka niemieckojęzycznej literatury na polskim rynku, założycielka polsko niemieckiego czasopisma literackiego "Squaws". Jej debiutancka powieść Tunel (2011) otrzymała Złotą Sowę w Wiedniu i nominacje do najważniejszych nagród w Polsce. Laureatka tegorocznej Literackiej Nagrody Unii Europejskiej za powieść sensacyjno-obyczajową Magik, pierwszą część trylogii berlińskiej. Jej prozę zdominowała całkowicie litera „p” - polityka i polski tandem w Berlinie, dziennikarka, Dagmara Bosch i komisarz, Thomas Kowalski. Ukończyła polonistykę i pedagogikę na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie.

 

Fot. Maria Kossak

 

 


 

 

Tomasz Pindel

 

Tomasz Pindel

Tłumacz, autor jednej powieści, jednej biografii i dwóch książek literaturoznawczych, pracownik Instytutu Książki i były wykładowca Katedry Ameryki Łacińskiej UJ. Specjalizuje się w przekładach literatury latynoskiej, jest także współautorem audycji Piątka z literatury (RMF Classic) i prowadzi bloga poczytane.blog.onet.pl.


 

 

 


 

 

Marcin Sendecki (ur. 1967)

Marcin SendeckiPoeta, dziennikarz. W latach 80. i 90. związany z pismem "bruLion". Obecnie pracuje w dziale kultury tygodnika "Przekrój". Debiutował w 1992 tomem Z wysokości. Opublikował kilka tomów wierszy, wraz z Marcinem Świetlickim i Marcinem Baranem zredagował w 1997 antologię Długie pożegnanie. Tribute to Raymond Chandler. Wydał tom wierszy 22 (2009). Ostatnio,  znowu z Marcinem Baranem i Marcinem Świetlickim, zredagował antologię wierszy Żegnaj, laleczko. Wiersze noir. Mieszka w Warszawie.

Fot. Max Pflegel

 

 


 

 

Ewa SkwaraEwa Skwara

Latynista (Instytut Filologii Klasycznej UAM w Poznaniu), literaturoznawca, tłumacz. Zajmuje się teatrem antycznym i jego szeroko pojętą recepcją, uwzględniającą także operę,  film i kulturę popularną. Jej pracom badawczym nad komedią rzymską towarzyszą obszernie komentowane przekłady sztuk Plauta i Terencjusza, które z kolei inspirują ją do podejmowania tematyki związanej z teorią przekładu. W kręgu zainteresowań pozostaje także teatr średniowieczny i renesansowy, a poza komedią również inne dzieła posługujące się komizmem jako kategorią estetyczną (parodia, epigram, satyra).

 

 

 


 

 

Małgorzata Sobieszczańska

Małgorzata Sobieszczańska

Scenarzystka i dziennikarka. Pracowała min. w radiu TOK FM, Canal+, miesięczniku „Cinema”. Jest współautorką scenariusza filmu fabularnego Anioł i pies, który powstał na Ukrainie (scenariusz znalazł się w finale konkursu Hartley-Merril). Autorka scenariuszy seriali telewizyjnych, między innymi Egzamin z życia i Tancerze, a także słuchowisk radiowych: Ostatni akt oraz Motel w pół drogi. Wymyśliła i napisała książki dla dzieci Książka do nieczytania, Książka do nieczytania 2 oraz Książka do nieczytania 3 – wydane z audiobookami Pippi Pończoszanka oraz Książka do nieczytania 4 – wydana z audiobookiem Dzieci z Bullerbyn.

Źródło: www.oficynka.pl

 

 


 

 

Martin Solares

 

Martin Solares (ur. 1970)

Meksykański pisarz, krytyk i redaktor. Za opowiadanie El planeta Cloralex w 1998 roku otrzymał Nagrodę Literacką im. Efraína Huerty. Czarne minuty to jego pierwsza powieść.

 

fot. Mónica Herrerías, biogram: czarne.com.pl

 

 


 

 

Grzegorz SowulaGrzegorz Sowula (ur. 1954)

Z wykształcenia grafik i projektant książkowy. Edytor, tłumacz, publicysta. W latach 1976-2000 przebywał w Wlk. Brytanii i Niemczech. Współtworzył emigracyjne wydawnictwo Puls (Londyn), pracował w Deutsches Polen-Institut (Darmstadt). Dyrektor biura organizacyjnego projektu Polska 2000, w latach 2000-2011 dziennikarz „Rzeczpospolitej”, od czerwca 2010 r. redaktor naczelny „Notesu Wydawniczego”. Publikuje w prasie branżowej (m.in. „Magazyn Literacki”, „2+3d”), współpracuje z wieloma wydawnictwami i Polskim Radiem. Od października 2011 r. redaktor publikacji Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Juror Nagrody Wielkiego Kalibru.

Fot. Max Pflegel

 

 

 


 

 

Agnieszka StelmaszykAgnieszka Stelmaszyk (ur. 1974)

Pisarka i podróżniczka. Swoją przygodę z literaturą zaczęła nie od razu - chciała zostać lekarzem, archeologiem lub malarką.

Zadebiutowała w 2007 roku trzema opowiadaniami w tomie Opowiadania z morałem, a rozgłos przyniosła jej książka Mali Agenci, pełna detektywistycznych zagadek dla dzieci. Tajemnica to motyw przewodni twórczości pisarki, której najbardziej znana seria - "Kroniki Archeo" - łączą w sobie fabułę i ciekawostki historyczne dla młodzieży. Jest także autorką trylogii "Koalicja szpiegów".

Źródło: fldd.pl

 

 


 

 

 

Nadia SzagdajNadia Szagdaj (ur. 1984)

Urodziła się we Wrocławiu. Od dziecka związana ze światem artystycznym swojego miasta, chłonęła jego uroki, specyfikę, a potem także historię Wrocławia.

Moja rodzina martwiła się o moją przyszłość. Bezustannie prosili, bym się na coś zdecydowała. Chciałam wybrać sobie zawód naprawdę. Dlatego szukałam. Ale śmiało mogę powiedzieć, że mój obecny zawód sam mnie znalazł.


Jeszcze w liceum Nadia Szagdaj pisała wiersze, nowele, teksty piosenek, felietony. W roku 2009 zadebiutowała powieścią Przepowiednia. Na początku roku 2013 w Wydawnictwie Bukowy Las ukazał się klasyczny kryminał osadzony w realiach przedwojennych Niemiec: Kroniki Klary Schulz: Sprawa Pechowca, który otwiera cykl książek z młodą detektyw Klarą Schulz w roli głównej. Choć sama bohaterka jest rodowitą mieszkanką Breslau, podróżuje po ówczesnym Śląsku, a w kolejnych częściach także poza jego granice. Druga książka z tego cyklu ukazała się na początku 2014 roku i nosi tytuł Kroniki Klary Schulz. Zniknięcie Sary, trzecia - i ostatnia - została opublikowana w roku 2015 pod tytułem Kroniki Klary schulz. Grande finale.
Nadia Szagdaj jest także muzykiem: ukończyła Wrocławską Akademię Muzyczną na wydziale wokalnym jako sopran. Przez pewien czas śpiewała we Wrocławskiej Operze, teraz wraz z przyjaciółmi prowadzi trzy projekty muzyczne. Kolejną pasją Nadii Szagdaj jest fotografia, a zwłaszcza fotografia architektury Wrocławia. Tworzy zdjęcia i filmy pod szyldem Petra Nelle Film Creations.

(C) Petra Nelle

 


 

Maciej Szostak

Dr hab. prof. nadzw. UWr. Absolwent studiów filozoficznych i prawniczych. Na Wydziale Nauk Społecznych UWr. ukończył studia doktoranckie nauk o polityce, filozofii i socjologii oraz na Wydziale Prawa i Administracji UWr. doktoranckie studia nauk prawnych. Odbył staże naukowe na Ruhr-Universität Bochum oraz Universität Leipzig w Niemczech. Jego zainteresowania badawcze związane są między innymi z zagadnieniami: taktyki kryminalistycznej (w szczególności psychologii kryminalnej), metodologii badań kryminalistycznych (w szczególności badań pismoznawczych), a także antropologii filozoficznej oraz filozofii prawa karnego. W tym zakresie opublikował kilkadziesiąt różnych prac o charakterze naukowym oraz popularnonaukowym, w tym „Sekty destrukcyjne. Studium metodologiczno-kryminalistyczne” i „Profilowanie kryminalistyczne”.

 

 

 


 

Agnieszka Szurek

Agnieszka SzurekAbsolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. W pracy doktorskiej (2003) zajmowała się fantasy jako gatunkiem literackim. Obecnie pracuje w Zakładzie Retoryki i Mediów na Uniwersytecie Warszawskim. Interesuje się literaturą popularną, retoryką, translatoryką i nowymi mediami. Opublikowała artykuły poświęcone literaturze fantasy (m.in. Teorie fikcji i problemy analizy „Władcy Pierścieni” J.R.R. Tolkiena, w: Retoryka i badania literackie. Rekonesans, red. J.Z. Lichański, Warszawa 1998; Fantastyka, logika, retoryka. Budowanie argumentacji w opowiadaniach z cyklu Dragonlance, w: Uwieść słowem, czyli retoryka stosowna, red. J.Z. Lichański, Warszawa 2003) oraz kryminałom (Opowieści kryminalne Dorothy L. Sayers i ich polskie przekłady, w: Tłumacz i przekład – wyzwania współczesności, red. M. Ganczar, P. Wilczek, Katowice 2013). Jest tłumaczką książek naukowych i popularnonaukowych, w tym poświęconych twórczości J.R.R. Tolkiena i Inklingów oraz autorką haseł w Słowniku literatury popularnej.

 

 

 

 

 


 

 

trocha

 

Bogdan Trocha (ur. 1963)

Filozof i literat

Udostępnij