Sesja naukowa

Data publikacji: 09 listopada 2010



PROGRAM SESJI NAUKOWEJ "SZEKPIROWSKIE TROPY W KRYMINALE"

1 czerwca (środa)

Miejsce: Instytut Filologii Polskiej, sala Nehringa (parter)

10.00-10.10 Dyrektor Instytutu Filologii Polskiej prof. Jan Miodek,Powitanie gości


SESJA I Prowadzący: Bogdan Trocha

10.10-10.30 Anna Gemra (UWr), "Och, kto by przypuszczał, że ten starzec miał w sobie tyle krwi?..." - królowa kryminału i geniusz dramatu

10.30-10.50 Agnieszka Szurek (UW), Szekspir i Dorothy L. Sayers

10.50-11.10 Joanna Kokot (UWM), Cały świat to scena. Szekspirowskie aluzje w "Hamlet, Revenge!" Michaela Innesa

11.10-11.40 Dyskusja

11.40-12.00 Przerwa kawowa

SESJA II Prowadzący: Adam Mazurkiewicz

12.00-12.20 Jakub Z. Lichański (UW), Szekspir i współczesna powieść kryminalna angloamerykańska

12.20-12.40 Wojciech Kajtoch (UJ), Czy Szekspira da się "przerobić" na kryminał? O niektórych "uwspółcześniających" filmowych adaptacjach dzieł wielkiego dramaturga

12.40-13.00 Dariusz Brzostek (UMK), Czy Szekspir był (pod wpływem)? Spekulacje na temat pewnego śledztwa

13.00-13.30 Dyskusja

13.40-14.40 Panel: Szekspir wczoraj i dziś. Od Agathy Christie do współczesnej powieści kryminalnej; od literatury do filmu. Prowadzący: Wojciech Kajtoch (UJ)


2 czerwca (czwartek)

Miejsce: Instytut Filologii Polskiej, sala Nehringa (parter)


SESJA III Prowadzący: Jakub Z. Lichański

10.00-10.20 Mariusz Kraska (UG), Szekspir w teatrze wyobraźni. O "Przynęcie" Jose Carlosa Somozy

10.20-10.40 Adriana Sara Jastrzębska (ATH), Echa szekspirowskie w latynoamerykańskiej narkopowieści

10.40-11.00 Marcin Sarna (UP), Szekspirowskie tropy we współczesnym kryminale meksykańskim

11.00-11.30 Dyskusja

11.30-11.50 Przerwa kawowa


SESJA IV Prowadzący: Anna Gemra

11.50-12.10 Anita Has-Tokarz (UMCS), Czy kryminały są dla dziewczyn? Szekspirowskie tropy w cyklu o Minervie Clark

12.10-12.30 Alicja Mazan-Mazurkiewicz (UŁ), "Szekspir uważał, że należałoby ich wszystkich powiesić..." - czyli o tym, jak wielka sztuka służy morderstwu (cykl powieściowy Alana Bradleya)

12.30-12.50 Bernadetta Darska (UWM), Dyscyplinowanie detektywek przez społeczeństwo i rodzinę jako współczesne poskramianie złośnic

12.50-13.20 Dyskusja

13.20-13.30 Przerwaa

13.30-14.30 Panel: Na styku kultur i subkultur: szekspirowskie tropy w tekstach hiszpańskojęzycznych i dla młodego odbiorcy. Prowadzący: Mariusz Kraska (UG)


3 czerwca (piątek)

Miejsce: Instytut Filologii Polskiej, sala T. Mikulskiego (nr 125, pierwsze piętro)


SESJA V Prowadzący: Joanna Kokot

10.00-10.20 Maria Joana Paiva Nunes de Melo (Universidade Nova de Lisboa, Portugalia), To Kill or not to Kill: Reasoning Towards Ultimate Action

10.20-10.40 Ewa Skwara (UAM), Zbrodniczy plan, czyli Jago i Ryszard III jako paradygmat intryganta

10.40-11.00 Bogdan Trocha (UZ), Autorstwo jako zagadka detektywistyczna: "Kod Szekspira" Virginii Fellows

11.00-11.30 Dyskusja

11.30-11.50 Przerwa kawowa


SESJA VI Prowadzący: Alicja Mazan-Mazurkiewicz

11.50-12.10 Krystyna Walc (UR), Szekspir z kryminałem w tle (albo odwrotnie). O powieściach Jennifer Lee Carrell

12.10-12.30 Zbigniew Wałaszewski (APS), Kurt Wallander. Hamletowskie drżenie sprawiedliwej ręki mściciela

12.30-12.50 Edyta Rudolf (UMW), Kryminalne życie Szekspirowskich trucizn

12.50-13.20 Dyskusja

13.20-13.30 Przerwaa

13.30-14.30 Panel: Rodem z Szekspira? Topika współczesnych opowieści kryminalnych. Prowadzący: Konrad Dominas (UAM)


4 czerwca (sobota)

Miejsce: Instytut Filologii Polskiej, sala Nehringa (parter)


SESJA VII Prowadzący: Wojciech Kajtoch

10.00-10.20 Robert Dudziński (UWr), "Polowanie na króla Lira" - motywy szekspirowskie w wybranych powieściach milicyjnych

10.20-10.40 Adam Mazurkiewicz (UŁ), Szekspirowskie przywołania w polskiej literaturze kryminalnej (rekonesans)

10.40-11.00 Jacek Ladorucki (UŁ), "Chłopcy z Wygnanki" - od miłości plebejskiej po zbrodnię szekspirowską. Historia do posłuchania i wciąż do opisania

11.00-11.30 Dyskusja

11.30-11.50 Przerwa kawowa


SESJA VIII Prowadzący: Mariusz Kraska

11.50-12.10 Agnieszka Kruszyńska (AH), Wariacja na temat "Makbeta" w "Lady M." Ałbeny Grabowskiej

12.10-12.30 Konrad Dominas (UAM), "Julisz Cezar" Szekspira jako przykład recepcji antyku w historycznych powieściach detektywistycznych Stevena Saylora, Johna Maddoksa Robertsa i Roberta Harrisa

12.30-12.50 Dyskusja

12.50-13.00 Przerwa

13.00-14.30 Panel główny: "Źle się dzieje...". Wątki szekspirowskie we współczesnym (i nie tylko) kryminale. Prowadzący: Jakub Z. Lichański (UAM)

14.30-14.40 Podsumowanie obrad



UCZESTNICY SESJI NAUKOWEJ


brzostekDariusz Brzostek

Filolog, kulturoznawca, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa UMK w Toruniu. Zajmuje się głównie estetyką grozy, antropologią kultury współczesnej, twórczością Stanisława Lema oraz psychoanalitycznymi kontekstami twórczości literackiej i muzycznej. Uprawia sound studies oraz field recording. Autor monografii Literatura i nierozum. Antropologia fantastyki grozy (Toruń 2009) oraz Nasłuchiwanie hałasu. Audioantropologia między ekspresją a doświadczeniem (Toruń 2014). Obecnie przygotowuje książki Potworna wiedza. Horror w badaniach kulturowych i Wola nie-wiedzy. Horror postmodernistyczny czy groza ponowoczesności?. Prowadzi blog: http://molokmun.blogspot.com/.


Bernadetta DarskaBernadetta Darska (ur. 1978)

Krytyczka literacka. Doktor habilitowana literaturoznawstwa. Adiunkt w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWM. W latach 2002-2009 redaktor naczelna pisma literacko-kulturalnego „Portret”. Autorka siedmiu książek. Ostatnio opublikowała To nas pociąga! O serialowych antybohaterach (2012), Śledztwo i płeć. O bohaterkach powieści kryminalnych (2013, wyd. 2 popr.) i Pamięć codzienności, codzienność pamiętania. Szkice o reportażu polskim XXI wieku (2014). Od 2009 roku przez sześć lat prowadziła blog krytycznoliteracki: „A to książka właśnie!”, teraz zaprasza na „Nowości książkowe”: www.bernadettadarska.blogspot.com



Konrad Dominas


Konrad Dominas

Doktor, adiunkt na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Filolog klasyczny i informatyk. Autor i współautor prac dotyczących recepcji mitu i literatury antycznej w nowych mediach oraz w kulturze współczesnej. Jego badania naukowe dotyczą przede wszystkim kwestii metodologicznych – mechanizmów odpowiedzialnych za uobecnianie się grecko-rzymskiej literatury i kultury. Organizator międzynarodowej konferencji „Antyk w literaturze i kulturze popularnej”.



Robert DudzińskiRobert Dudziński

Doktorant w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, w 2014 roku obronił pracę magisterską pt. Produkcje sensacyjno-kryminalne Telewizji Polskiej w latach 1965–1989, za którą otrzymał wyróżnienie w I konkursie im. Mieczysława F. Rakowskiego na najlepszą pracę magisterską z historii PRL, organizowanym przez tygodnik „Polityka”. Członek zarządu Stowarzyszenia Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster” (www.tricksterzy.pl). Jego zainteresowania badawcze oscylują wokół problemów genologii, kultury masowej PRL-u i III RP oraz ludologii. Publikował w „Kulturze Popularnej” oraz w tomach zbiorowych, w tym: Dziedzictwo romantyczne. O (nie)obecności romantyzmu w kulturze współczesnej (Katowice 2013), Sylwester Chęciński (Wrocław 2015) i Wiedźmin – bohater masowej wyobraźni (Wrocław 2015).



Anna Gemra

Profesor Uniwersytetu Wrocławskiego, literaturoznawczyni. Kierownik Pracowni Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Członek Jury Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego. Redaktor naczelna rocznika „Literatura i Kultura Popularna”. Główne zainteresowania naukowe: literatura i kultura XIX wieku; kultura i literatura popularna (szczególnie science fiction, horror, fantasy, sensacja, kryminały). Większość publikacji poświęcona tej tematyce, w tym hasła w pierwszej polskiej pracy encyklopedycznej poświęconej literaturze popularnej – Słowniku literatury popularnej (1997; 2006) Autorka książek: Kwiaty zła na miejskim bruku. O powieści zeszytowej XIX i XX wieku oraz Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, wampir i Monstrum Frankensteina w wybranych utworach.




Anita Has-Tokarz

Doktor nauk humanistycznych, literaturoznawca, specjalność: komunikacja kulturowa. Jej badania skupiają się wokół rynku wydawniczo-księgarskiego dla dzieci i młodzieży oraz kultury czytelniczej medialnej i informacyjnej młodego pokolenia. Kręg zainteresowań badawczych dotyczy takich zagadnień jak: horror literacki i filmowy, literatura strachu i kryminał dla dzieci, książka dla młodych odbiorców w przestrzeni medialnej, celebrytyzacja rynku książki dziecięcej, edukacja czytelnicza, medialna i informacyjna młodego pokolenia. Autorka licznych artykułów w czasopismach i pracach zbiorowych, monografii Horror w literaturze współczesnej i filmie (2010), współredaktorka tomów Around the book, the library and information – current state – challenges – perspective. Studies and Esseys (2014), Homo legens czy homo consumens? Czytelnik i książka w XXI wieku (2014) i innych. Obecnie przygotowuje monografię Książki kucharskie i (około)kulinarne dla dzieci i młodzieży w Polsce w latach 1945-1989. Teksty – Funkcje – Konteksty i tropi dziecięcy kryminał…



Adriana Sara Jastrzębska

Doktor, adiunkt i kierownik Katedry Iberystyki w Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej. Hispanistka, latynoamerykanistka, tłumaczka. Specjalizuje się w najnowszej prozie hispanoamerykańskiej. Interesuje ją zwłaszcza Kolumbia, Ameryka Środkowa oraz Meksyk. Autorka prac dotyczących powieści kryminalnej i tzw. narkopowieści w literaturze hiszpańskojęzycznej. Pracuje nad książką dotyczącą konwencji i poetyki narco.



Wojciech Maciej Kajtoch (ur. 1957)

Wojciech KajtochFilolog, prasoznawca, krytyk literacki. W latach 1976-1980 studiował polonistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim; w 1991 r. obronił na rusycystyce Uniwersytetu Warszawskiego doktorat, w 2009 uzyskał w Instytucie Języka Polskiego PAN w Krakowie habilitację w zakresie językoznawstwa.

Od 1996 pracował w Ośrodku Badań Prasoznawczych UJ, a następnie w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UJ. Członek Komisji Prasoznawczej PAN i redaktor naczelny „Zeszytów Prasoznawczych”.

Ongiś systematycznie współpracował z krakowskimi tytułami prasowymi: „Życie Literackie”, "Pismo Literacko-Artystyczne", "Koniec Wieku", lubelskim zinem „Ulica Wszystkich Świętych”. Pisuje w częstochowskiej "Galerii". Był redaktorem krakowskiego almanachu literackiego "Proza, proza, proza..." (pierwsze 4 tomy: 1995, 1996, 1997, 1998), jest członkiem Związku Literatów Polskich.

Opublikował 2 tomy wierszy, kilka książek, ponad 40 większych artykułów naukowych z dziedziny historii literatury polskiej i rosyjskiej XX wieku oraz prasoznawczego językoznawstwa, a także liczne recenzje, szkice krytyczne itd.; tłumaczony na rosyjski, angielski, serbski; drukowano jego prace np. w Melbourne, Mińsku, Moskwie, Doniecku, Houston, Belgradzie i syberyjskim Abakanie. Jako językoznawca i medioznawca zajmuje się przede wszystkim językiem mediów oraz językiem i prasą subkultur, jako miłośnik fantastyki – twórczością braci Arkadija i Borisa Strugackich, Stanisława Lema i Łukasza Orbitowskiego. W 2003 roku jego monografię twórczości braci Strugackich przetłumaczono na język rosyjski i – jako wzorcową - wydano w 12 tomie ich dzieł zebranych tych autorów. Od 2008 juror nagrody literackiej im. Jerzego Żuławskiego.


kokotJoanna Kokot

Studia anglistyczne ukończyła na Uniwersytecie Gdańskim, gdzie także doktoryzowała się i habilitowała. Obecnie pracuje na stanowisku profesora w Katedrze Filologii Angielskiej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Jej główny zakres zainteresowań obejmuje literaturę angielską przełomu XIX i XX wieku, szczególnie tak zwaną literaturę popularną. Zajmuje się również twórczością J.R.R. Tolkiena, któremu poświęciła kilka artykułów, jest też autorką przekładów prac poświęconych temu pisarzowi - są to między innymi Droga do Śródziemia Toma Shippeya, Tolkien. Człowiek i mit Josepha Pearce’a, zbiór szkiców Tolkien. Księga pamiątkowa, a także esej samego Tolkiena O baśniach. Najważniejsze publikacje książkowe to: Tekst w tekście. Studia o wierszach w prozie narracyjnej (1992), Gry z czytelnikiem w twórczości Rudyarda Kiplinga (1993), Kronikarz z Baker Street. Strategie narracyjne w utworach Conan Doyle’a o Sherlocku Holmesie (1999), „This Rough Magic”. Studies in Popular Literature (2004) oraz W świetle gazowych latarni. O prozie „gotyckiej” przełomu XIX i XX wieku (2013).


kraskaMariusz Kraska

Dr hab., pracownik Katedry Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego oraz wykładowca akademicki w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Elblągu. Autor kilkudziesięciu artykułów publikowanych w czasopismach i wydawnictwach zbiorowych, a także monografii Na tropie Szakala. Gry fikcją w political fiction oraz Prosta sztuka zabijania. Figury czytania kryminału uznanej w 2014 r. w konkursie zorganizowanym przez Fundację im. Stanisławy Fleszarowej-Muskat za najlepszą polską książkę naukową poświęconą literaturze i kulturze popularnej.



Kruszyńska

Agnieszka Kruszyńska

Adiunkt na Wydziale Filologii Polskiej Akademii Humanistycznej im. A. Gieysztora. Zainteresowania: dawność kulturowa, literatura i kultura popularna, pamięć jako kategoria w literaturze, literatura dla dzieci i młodzieży, dydaktyka polonistyczna. Autorka studium Średniowieczność w literaturze i kulturze XX wieku. Propozycje badawcze (2008) oraz licznych artykułów, m.in.: Literatura popularna a kwestie społeczne. Przykład twórczości Tadeusza Dołęgi-Mostowicza; Bajki dla dorosłych jako zjawisko w kulturze popularnej. Szkic na przykładzie telewizyjnego cyklu autorstwa J. Wilińskiej, A. Nowickiego i F. Dereckiego; Literatura i kultura popularna – czy gorsze w szkole?
Opowieść na odświeżenie ducha. Wokół refleksji C.S. Lewisa o baśniach
; The Sense of Unity and the Category of Unity. Tolkien’s “The Lord of the Rings” in the Context of Medieval Epic; Trzej Królowie w maju, czyli motywy (quasi-)religijne w skeczach kabaretowych; Oddawanie głosu pamięci. Uwagi na marginesie „Wysokiego Zamku” Stanisława Lema; Trylogia Stanisława Pagaczewskiego w kontekście kultury popularnej; Średniowieczność w kulturze popularnej – na wybranych przykładach.



Jacek Ladorucki

Jacek Ladorucki

Absolwent Filologii polskiej (specjalność: bibliotekoznawstwo i informacja naukowa) na Uniwersytecie Łódzkim (1997). Obecnie adiunkt na Wydziale Filologicznym UŁ. Dziedziny zainteresowań: kultura oralna i piśmienna, kultura czytelnicza, rynek książki, typologie publikacji. Autor, redaktor i współredaktor licznych artykułów naukowych z zakresu komunikacji społecznej i informacji naukowej oraz książek, m.in.: Festiwal baśni. Materiały naukowo-dydaktyczne dla nauczycieli, bibliotekarzy i pracowników kultury [+DVD]. Konin 2013; Oblicza współczesnej bibliologii. Konteksty i transgresje. Warszawa-Łódź 2014; Pasja książki. Studia poświęcone pamięci profesora Janusza Dunina. Łódź 2009; Pozostawałem w kręgu książki... Rozmowy z profesorem Januszem Dunin-Horkawiczem o bibliologii, medioznawstwie i zwyczajnym życiu. Łódź 2007. Członek Łódzkiego Towarzystwo Przyjaciół Książki, Fundacji „Ocalić od zapomnienia” (2005-2012), wiceprezes Polskiego Towarzystwa Bibliologicznego. Oddział Warszawski.


lichanskiJakub Z. Lichański (ur. 1946)

Profesor zwyczajny, pracownik Uniwersytetu Warszawskiego, specjalista w zakresie retoryki, historii kultury i literatury do końca XVIII w., także literatury powszechnej i popularnej. Wydał m.in.: Retoryka od średniowiecza do baroku (1992), Retoryka od renesansu do współczesności (2000), Retoryka w Polsce (2003), Retoryka: Historia – Teoria – Praktyka (2007); należy do grona autorów haseł w Historisches Wörterbuch der Rhetorik (1992-2012). Autor monografii Łukasza Górnickiego, Jana Parandowskiego, Hermanna Brocha, Johna Ronalda Reuela Tolkiena; wydał m.in. antologię staropolskich traktatów na temat wojny morskiej Ramię króla na morzu (1984); jako współautor przygotował polskie wydanie R.E. Volkmanna Retoryka Greków i Rzymian (1993, 1995); redaktor polskiego wydania pracy Waltera Josta i Wendy Olmsted Retoryka i krytyka retoryczna. Kompendium retoryczne (2012). Autor artykułów na temat retoryki i krytyki retorycznej, literatury staropolskiej, popularnej, kancjonałów, twórczości H. Brocha, J.R.R. Tolkiena, R.E. Volkmanna. Jest członkiem m.in. The International Society for the History of Rhetoric, Polskiego Towarzystwa Filologicznego, Towarzystwa Przyjaciół Historii. Redaktor naczelny kwartalnika Forum Artis Rhetoricae.




Alicja Mazan-Mazurkiewicz

Adiunkt w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego. Naukowo zajmuje się sakrologią literacką, dwudziestowieczną poezją polską i literaturą dziecięcą. Autorka monografii: Inspiracje biblijne w utworach Romana Brandstaettera (Łódź 2003) oraz Liryka ks. Jana Twardowskiego. Spotkanie ze św. Teresą z Lisieux (Łódź 2014) i artykułów zamieszczanych w tomach zbiorowych, „Pamiętniku Literackim”, „Folia Litteraria Polonica”, „Folia Librorum”.


mazurkiewiczAdam Mazurkiewicz

Adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Języka Polskiego i Literatury Uniwersytetu Łódzkiego. Juror Nagrody im. Jerzego Żuławskiego, wieloletni uczestnik Sympozjów Komiksologicznych, organizowanych w ramach Łódzkiego Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier, krytyk literacki związany z internetowymi pismami „Grabarz Polski” i „Creatio Fantastica”, na których łamach przybliża czytelnikom nowości z kręgu polskiej i obcej literatury sensacyjnej, kryminalnej, fantastycznej.
Naukowo zajmuje się literaturą i kulturą popularną, związkami obiegów kulturowych, przemianami gotycyzmu, sposobami, w jaki kultura popularna asymiluje tradycję i społeczną recepcję postępu technologicznego. Autor monografii O polskiej literaturze fantastycznonaukowej lat 1990-2004 (Łódź 2007) oraz Z problematyki cyberpunku. Literatura - sztuka - kultura (Łódź 2014) i artykułów zamieszczanych w tomach zbiorowych, „Pamiętniku Literackim”, „Literaturze i Kulturze Popularnej”, „Folia Litteraria Polonica”.


Edyta Izabela Rudolf

Doktor nauk humanistycznych, pracownik naukowy Muzeum Farmacji Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół literatury i kultury XIX wieku oraz kultury i literatury popularnej w kontekście Medical Humanities. Publikacje obejmują książkę Istoty fantastyczne we współczesnej literaturze popularnej (2000) oraz liczne artykuły. Współautorka Słownika literatury popularnej (1997, 2006). Redaktor naukowy książek i roczników naukowych. Członek Jury Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego. Członek Polskiego Towarzystwa Retorycznego i Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego.



Marcin Sarna

Badacz i tłumacz literatury hiszpańskojęzycznej. Recenzuje książki wydawnictwom, zanim zostaną lub nie wydane. Przełożył m.in. thriller psychologiczny Guillerma Arriagi, retrospektywny bildungsroman Alberta Fugueta, hawański kryminał Leonarda Padury, argentyński narkoreportaż Cristiana Alarcóna, apokryficzną autobiografię Fidela Castro autorstwa Norberta Fuentesa. Miał okazję paść ofiarą kilku latynoamerykańskich mikrozbrodni: deportowany z Kuby, okradziony w Buenos Aires, zagrożony w Montevideo, wstrząśnięty przez ziemię w Santiago de Chile. W Meksyku włos mu z głowy nie spadł. Pracuje w Instytucie Neofilologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, jest doktorem nauk humanistycznych.


Ewa SkwaraEwa Skwara

Latynista (Instytut Filologii Klasycznej UAM w Poznaniu), literaturoznawca, tłumacz. Zajmuje się teatrem antycznym i jego szeroko pojętą recepcją, uwzględniającą także operę, film i kulturę popularną. Jej pracom badawczym nad komedią rzymską towarzyszą obszernie komentowane przekłady sztuk Plauta i Terencjusza, które z kolei inspirują ją do podejmowania tematyki związanej z teorią przekładu. W kręgu zainteresowań pozostaje także teatr średniowieczny i renesansowy, a poza komedią również inne dzieła posługujące się komizmem jako kategorią estetyczną (parodia, epigram, satyra).


Agnieszka SzurekAgnieszka Szurek

Absolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. W pracy doktorskiej (2003) zajmowała się fantasy jako gatunkiem literackim. Obecnie pracuje w Zakładzie Retoryki i Mediów na Uniwersytecie Warszawskim. Interesuje się literaturą popularną, retoryką, translatoryką i nowymi mediami. Opublikowała artykuły poświęcone literaturze fantasy (m.in. Teorie fikcji i problemy analizy „Władcy Pierścieni” J.R.R. Tolkiena, w: Retoryka i badania literackie. Rekonesans, red. J.Z. Lichański, Warszawa 1998; Fantastyka, logika, retoryka. Budowanie argumentacji w opowiadaniach z cyklu Dragonlance, w: Uwieść słowem, czyli retoryka stosowna, red. J.Z. Lichański, Warszawa 2003) oraz kryminałom (Opowieści kryminalne Dorothy L. Sayers i ich polskie przekłady, w: Tłumacz i przekład – wyzwania współczesności, red. M. Ganczar, P. Wilczek, Katowice 2013). Jest tłumaczką książek naukowych i popularnonaukowych, w tym poświęconych twórczości J.R.R. Tolkiena i Inklingów oraz autorką haseł w Słowniku literatury popularnej.


trocha

Bogdan Trocha

Filozof i literaturoznawca, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Zielonogórskiego, kierownik Pracowni Mitopoetyki i Filozofii Literatury, organizator i kierownik naukowy cyklicznej konferencji Fantastyczność i Cudowność. Zajmuje się badaniami nad współczesną literaturą popularną i mitopoetyką w perspektywie antropologicznej i filozoficznej.




walcKrystyna Walc

Krystyna Walc – doktor nauk humanistycznych, historyk literatury, pracownik Biblioteki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Zajmuje się literaturą i sztuką okresu Młodej Polski, związkami literatury i sztuk plastycznych oraz współczesnym horrorem literackim. Autorka haseł dotyczących horroru w Słowniku literatury popularnej oraz publikacji na temat horroru i postaci wampira we współczesnej kulturze (w czasopismach i pracach zbiorowych). We współpracy z Pracownią Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów Uniwersytetu Wrocławskiego przygotowuje bibliografię przedmiotową dotyczącą literatury i kultury popularnej (od roku 2008). Najnowsze zainteresowania badawcze (w zmiennych proporcjach) – postać księcia Drakuli we współczesnej kulturze oraz polska powieść kryminalna okresu PRL-u.
Poza tym zajmuje się malarstwem, tkaniną dekoracyjną, fotografią oraz wyrobem biżuterii.
Członek Stowarzyszenia Literacko-Artystycznego „Fraza” oraz Amatorskiego Klubu Plastycznego im. Ferdynanda Brzęka.



Zbigniew Wałaszewski Zbigniew Wałaszewski

Kulturoznawca, medioznawca; absolwent Wydziału Polonistyki UW (praca magisterska z literatury romantyzmu), absolwent doktoranckiej Szkoły Nauk Społecznych przy IFiS PAN, rozprawę doktorską Nowe oblicza Draculi. Wampir w lustrze XX-wiecznych mediów obronił w IBL PAN. Zastępca Dyrektora Instytutu Edukacji Artystycznej w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie. Wykładowca Collegium Civitas oraz Wydziału Nauk Humanistycznych UKSW. W badaniach zajmuje się analizą filmu i mediów elektronicznych jako środków komunikacji oraz funkcjonowaniem kreowanych w ich obrębie przekazów w przestrzeni symbolicznej współczesnej kultury popularnej. W centrum zainteresowania znajdują się gry komputerowe i kino gatunków (horror, kryminał, SF), jak też współczesna odmiana kina autorskiego (P. Greenaway, D. Lynch, R. Scott).


Udostępnij